Den trojanska hästen i konsten

Uppdaterad
Publicerad

Hästar på catwalken, hästdoft som parfym, hästar och ridkultur i aktuella filmer – men hur kommer det sig att hästen också blivit ett så tacksamt område för just samtidskonsten? En tendens som blivit tydlig i två större konstutställningar i Kalmar och Stockholm under 2016 och 2017.

Tecknade hästar syns redan i tidiga grottmålningar och har alltid varit ett välkänt motiv genom konsthistorien ofta för att visa på makt och rikedom. Joanna Sandell, kurator och chef på Kalmar konstmuseum menar att hästen är ett redskap som många konstnärer använder sig av idag för att pröva frågor som annars kan vara svåra att nå.

– Hästen i konsten är ju lite som en trojansk häst därför att den är ofarlig till ytan, men därinne så gömmer det sig en diskussion omkring makt, klass och feminism. Tar man då upp en subkultur som faktiskt ridning och hästar är så kan du gå in litegrann på djupet och då är det spännande att använda sig av hästar och ridkultur som ett sätt att pröva dom frågorna, säger Joanna Sandell.

En av de mest framgångsrika utställningarna

För några veckor sedan avslutade Kalmar konstmuseum en av sina mest framgångsrika utställningar på länge, ”Den sista Ölandshästen” – med konstverk om och med hästar. Med verk av Salla Tykkä, Shiva Anoshirvani, Sasha Huber med flera. Utställningen blandade målningar och skisser från 1800-talet med aktuella videoverk, foton, skulpturer och fick såpass positivt mottagande att man förlängde utställningsperioden.

– Den har verkligen gått över förväntan. Det är massa nya besökare som har kommit också för att det har kommit hästtjejer som annars inte skulle ha varit på konstmuseet som har lockats hit av möjligheten att se konst som handlar om hästar, säger Joanna Sandell.

Vill komma bort från det traditionella

Senare under våren öppnar också Fotografiska museet i Stockholm en fotoutställning, ”Like a horse” med samma tema men med fokus på fotokonst. Utställningen visar verk av bland annat Herb Ritts, Tim Flach, Pernilla Zetterman och Charlotte Dumas. Kuratorn Sophie Mörner ville komma bort från en traditionell bild av den vackra och starka hästen. Men hästen är också ett motiv som hon ofta återkommer till i sina egna fotografier till exempel i pågående fotoserien Bond där hon med hjälp av rep testade hur långt man kan pusha gränser mellan människa och häst.

– Att få det här jättestora djuret att lita på en och att lita på det stora djuret som skulle kunna krossa en, det finns inget annat i ens liv som är så. Man kanske kan säga att kärlek kanske är så, men det finns ingenting som kan göra en så illa som ett sånt stort djur, säger Sophie Mörner

En fotoserie som väckt starka reaktioner framförallt hos icke hästmänniskor.

– Många icke-hästmänniskor i och med att jag använder bondage sexualiserar dom ju hela situationen och det får dom väl göra om dom vill men det är inte därifrån jag kommer, säger hon.

”Relevant för sin samtid”

Ett av de äldre konstverken som visades på utställningen i Kalmar väckte också debatt – det var en skiss från 1800-talet signerad målaren Nils Kreuger. Resonemanget på sociala medier handlade då om att hästens bett var för hårt spänt. Alltså synpunkter helt utifrån hästens perspektiv – en diskussion som välkomnades av museet.

–Då blir ju konsten oerhört relevant för sin samtid, avslutar Joanna Sandell.

SVT Kobra om hästar i konsten ser du tisdag 11 april kl 22 i SVT1 eller här i SVT Play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.