Moderna museet. Foto: Jessica Gow/TT

Fler konstverk på Moderna kan vara stulna av nazisterna

Uppdaterad
Publicerad

Nyligen återlämnades en målning av Oskar Kokoschka till arvingarna av en tysk-judisk gallerist, då det framkommit att verket konfiskerats av nazisterna på 1930-talet. Nu avslöjar Svenska Dagbladet att det kan finnas fler stulna konstverk i Moderna museets samlingar.

Fram tills nyligen ingick Oskar Kokoshkas målning Marquis Joseph de Montesqui-Fezenac i Moderna museets samlingar. Målningen hittade sin väg till Sverige under 30-talet, efter att ha plundrats av nazisterna från den judiska galleristen Alfred Flechtheim. Moderna museet valde tidigt i september att återlämna konstverket Flechtheims arvingar, och har efter det uttryckt stor lättnad att bli av med verket.

Svenska Dagbladet avslöjade under onsdagen att fler konstverks härkomst, verk av de världsberömda konstnärerna Paul Klee och Nils Dardel, undersöks.

Enligt museets chef, Daniel Birnbaum, är det inte troligt att tavlorna är stulna. Men att det finns en risk att tavlorna kan ha införskaffats på ett moraliskt tvivelaktigt sätt.

– Verk som finns i vår samling ska vi skapa total klarhet i. I en av de mer exemplariska samlingarna av modern konst vill vi inte ha verk som på något sätt felaktigt skulle vara i svenska folkets ägo, säger Daniel Birnbaum till Kulturnyheterna.

Kategori C

Museet undersöker 118 verk som delats in i tre olika kategorier: A: Helt klart. B: Genomgånget. C: Under utredning. Svenska dagbladet avslöjar att Oskar Kokoshkas återlämnade målning förut fanns i kategori C, och att det finns ytterligare två konstverk kvar i samma kategori. Det är Paul Klees ”Stufen” från 1929 och Nils Dardels ”Konsthandlare Alfred Flechtheim” från 1913.

Båda verken kan kopplas till samma gallerist som Oskar Kokoshkas målning: den tysk-judiske konsthandlaren Alfred Flechtheim. Verken undersöks dock fortfarande och det är oklart om alla kopplingar stämmer eller inte.

Arvingarna undersöker

Markus H Stötzel, som representerar Alfred Flechtheims ättlingar, undersöker även en tavla i Moderna museets samlingar som museet inte själva lagt in i någon kategori. Det är Georges Braques ”Nature morte au violon” från 1911.

– Vi vet att denna tavla var en del av Alfred Flechtheims privata samling. Vi vet också att den ställdes ut i Schweiz 1933, säger Markus H Stötzel till Svenska Dagbladet.

Om det stämmer skulle det vara det klart mest betydande och värdefulla konstverk som hittills ertappats som stulen nazikonst i Moderna museets samling, skriver Svenska Dagbladet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.