Konstutbildningar vill rekrytera fler icke-akademiker

Uppdaterad
Publicerad

Hälften av Sveriges kulturarbetare kommer från akademikerhem visar en ny undersökning från Konstnärsnämnden. Det är en ovanligt stor andel, jämfört med andra branscher. På Stockholms konstnärliga högskola försöker man få till en ändring.

– Vi har till exempel haft preparandutbildning på mim-programmet, vi har preparandfilmutbildning i Botkyrka, vi har samarbeten med Blå huset i Tensta för att möta andra former av dans och dansundervisning, säger Magnus Kirchhoff, kvalitetsutvecklingsansvarig på Stockholms konstnärliga högskola om hur skolan försöker jobba med att inkludera människor med olika bakgrunder och erfarenheter.

Läsåret 2013-2014 hade 50,2 procent av studenterna på Stockholms konstnärliga högskola högutbildade föräldrar. Motsvarande siffra för samtliga högskole- och universitetsutbildningar i Sverige är 38,2 procent. Sveriges konstnärliga utbildningar har ett problem enligt Konstnärsnämnden.

– Vi tycker att det är lika viktiga att alla har samma förutsättningar för att bli konstnärer, så att här kan vi se att den politiken som vi har fört hittills har inte uppfyllt det här, att det är samma villkor för alla, säger Ann Larsson, Konstnärsnämndens direktör.

”Förändra högskolan på djupet”

Under hösten 2015 använde Stockholms konstnärliga högskola ett externt företag för att göra en genomlysning av hela organisationen. Resultatet blev AMI, Aktiv Medveten Inkludering.  

– Det är vårt program för att försöka öka inkluderingen på skolan. Det handlar om att på djupet förändra hela högskolan på många sätt, titta på personalrekrytering, titta på vad vi utbildar i, hur vi utbildar oss och så vidare, säger Magnus Kirchhoff.

Även om skolan bara jobbat med AMI i en termin har det lett till konkreta förändringar.

– Tidigare så har det i våra anvisningar till de som söker våra skådespelarprogram att de ska söka med en monolog. Begreppet monolog är för väldigt många utav oss ett självklart begrepp, men det är faktiskt inte för alla. Har man inte en bakgrund inom kultur eller teater så är det inte säkert att det är ett självklart begrepp, så nu skriver vi att man ska söka med en text, säger Magnus Kirchhoff.

Diskutera vad kvalitet är?

Ett begrepp som är viktigt att diskutera när det gäller inkludering är ”kvalitet”, tycker han.

 – Vi har ett uppdrag att ta in de som är mest lämpade att gå våra utbildningar, och då måste vi titta efter en kvalitetsfråga, men vad den där kvalitén utgör kan man alltid diskutera.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.