Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Från tyst politik till en högljudd konströrelse

Samernas kamp för sin kultur och sina rättigheter har pågått länge och på olika håll. Till skillnad från tidigare har motståndet gått från en tyst politik till en högljudd konströrelse. Kulturnyheterna åkte till Jokkmokk och träffade konstnärerna som ser konsten som sitt vapen.

Konstnären Anders Sunna, ord- och musikkonstnärerna Mimi och Maxida Märak, och konstaktivistgruppen Suophanterror, är några av de som syns i det samiska konstmotståndet. Kampen, en reell och också starkt symbolisk, förs några mil utanför Jokkmokk i Gallok, även kallat Kallak, där gruvplanerna fått protesterna att eka också i internationella medier.

”Bästa sättet att göra motstånd”

– När jag började komma hit så tänkte jag att det bästa sättet att göra motstånd är att göra konst. För kultur och konst är det starkaste vapen som vi har. Tidigare har det varit en tyst politik men nu när vi har konsten som vapen så både hörs och syns vi, säger Jenni Laiti som är talesperson för Suophanterror.

Till skillnad från andra minoriteter är samernas krav på rättigheter kopplat till mark.

– Det är på tiden att man vaknar upp mot det här kolonialiserade tänket som man fortfarande har kvar i Sverige. Man ser Norrland som något slags svensk Karibien, det är bara att åka dit och hämta alla naturresurser och sen skiter man i folket som bor här och vilken näring man lever av, säger Anders Sunna.

Se hela inslaget i klippet ovan.