Tomas Gunnarsson ger pris till årest sexist. Foto: Genusfotografen

Nytt pris – Årets sexist 2013

Uppdaterad
Publicerad

Förra året innehöll en stark och upprepande debatt kring sexism, och bilder på nakna kvinnor fick många att reagera. Tomas ”Genusfotografen” Gunnarsson, listar nu årets största skandaler och låter läsarna rösta fram Årets sexist.

På fredag prisas vinnaren. Genusvetaren, fotografen och journalisten Tomas Gunnarsson har nominerat fem bilder som under 2013 blivit skandaler, och därefter låtit läsarna rösta fram en sjätte. På sin hemsida går han även in på djupet, sammanfattar och analyserar bilderna var för sig.

– Det har varit ovanligt mycket sådana här bilder 2013. Det var därför jag ville utlysa priset. Att låta folk rösta är ett perfekt sätt att engagera folk.

Bland de nominerade finns ett amerikanskt klädföretag, Nordens ledande nyhetsbyrå, en dansk TV-makare, en frisörsalong, en restaurang och en svensk krögare.

– Jag ville göra någonting stärkande och aktivt. Bilderna visar upp passiva maktlösa kvinnor som bara är till att titta på. Raka motsatsen är ju att göra någonting – visa alternativ och visa sexismens rätta ansikten och dra röda trådar mellan dem, säger Tomas Gunnarsson.

”Bröstmugg”

Vinnaren som utses kommer att få en guldig mugg föreställandes ett bröst med texten ”Årets sexist 2013” på. Enligt Tomas Gunnarsson är det en bra symbol att belönas med när man gjort någons kroppsdel till ett skämt eller en sak.

– Nästa år ger jag nog en hel servis, så kan de sitta där och fundera på vad som gick snett.

Enligt honom delas information om tävlingen flitigt på sociala medier. Än så länge har över 17.000 personer röstat.

– Gensvaret har varit överväldigande positivt. Jag märker att folk som kanske inte läser de djupare inläggen ändå engagerar sig och förstår.

Just nu leder American Apparel med 43 procent av rösterna.

Nomineringarna

  1. Per Lydmar. Om man klickar in sig på hemsidan till krögarens restaurang Strandvägen möts man av en bild på en kvinna som poserar på klippor intill havet. Klänningen hon har på sig har ”halkat ner”, så att det ena bröstet sticker ut och blir synligt. Hennes ansikte är dock gömt bakom en slöja.  
  2. TT Nyhetsbyrån. Hos Sveriges största nyhetsbyrå tillkom en ny tapet på väggen. Tapeten föreställer Nicki Minajs ansikte sex gånger, och hennes bröst 15 gånger. Väggen fick namnet ”Bröstväggen”.
  3. Anders Vendel. TV-kocken publicerade en bild på Facebook angående sin restaurang Vendels Matrum med texten ”Vi öppnar igen den 21 aug!”. Bilden föreställer fyra halvnakna kvinnor poserande i ett kök och en fullt påklädd kock, på väg att daska en purjolök i handflatan.
  4. Thomas Blachman. Programmet Blachman, som visades i dansk public service-TV, gick ut på att Blachman och en annan manlig gäst satt och filosoferade om den kvinnliga kroppen, samtidigt som nakna kvinnor poserade tyst framför. Blachman motiverade programmets utformning med orden: ”Kvinnokroppen törstar efter ord. En mans ord”.
  5. American Apparel. Skandalen kring det amerikanska klädföretaget och unisexskjortan. Hälften av reklambilderna visade sammanbitna, fullt påklädda män i skjortan. Den andra hälften visade kvinnor iklädda samma skjorta, dock utan varken byxor eller trosor. I vissa av bilderna poserar kvinnan med en hästpoloklubba.
  6. Frisörsalongen Salong Bangs. På salongens hemsida visas en bild där en kvinna blir strypt av en man. Den här bilden har inte fått någon tidigare uppmärksamhet, och blev därför ingen skandal under förra året. Nomineringen är ett av läsarnas tips till tävlingen, som Genusfotografen valde att belysa.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.