Foto: TT

Omfattande konstsvinn på svenska landsting

Uppdaterad
Publicerad

Få inventeringar, dålig koll på ekonomiska värden och tusentals försvunna konstverk. Det är vad som framkommer när Kulturnyheterna gör en rundringning bland svenska landsting för att ta reda på hur stor koll de har på sin offentliga konst. I Stockholm saknas tio procent av en samling värd 200 miljoner, och i Örebro har man inte inventerat sin offentliga konst sedan 90-talet.

Den offentliga konsten i Sverige är värd miljontals kronor, inköpt för skattepengar, och landstingen äger tiotusentals verk. Men många försvinner – och landstingen har i flera fall dålig koll på var de är idag.

När Sydsvenskan kontrollerade Region Skånes pågående inventering i början av juli visade det sig att 229 verk av 735 – ca 30 procent – saknas, såhär långt i processen. Och landstinget är inte ensamma om att ha dålig koll på sin konst, visar Kulturnyheternas rundringning.

I region Jämtland Härjedalen, som äger 8500 verk värda 10 miljoner kronor, har fem procent – 430 verk – försvunnit. I Stockholms läns landsting, som äger 60 000 konstverk till ett värde av cirka 200 miljoner kronor, saknades 10 procent vid den senaste inventeringen 2011.

– Det rör sig om ungefär 6000 verk som man inte kunde hitta i samband med den senaste inventeringen, säger Elisabeth Wengström, chef för konstenheten på Stockholms läns landsting, om svinnet i regionen.

Är inte det ett problem?

– Ja, det är tråkigt, men det är ett pris man får betala när konsten finns i en offentlig miljö, och det rör sig i första hand om konst som inte har så stort ekonomiskt värde.

Tiotusentals verk okontrollerade

Samtliga regioner som Kulturnyheterna har talat med har register över all inköpt offentlig konst, och har rutiner för inventering. Samtidigt finns flera svenska landsting som varken vet om eller hur mycket av deras konst som saknas: I region Örebros län har inte konstsamlingen på 16 000 verk inventerats i sin helhet sedan slutet av 1990-talet. Landstinget Dalarna har offentlig konst till ett värde av 38 miljoner, och har inte kontrollerat den de senaste sju åren. Region Norrbotten vet inte vad deras konstsamling på 10 000 verk är värd, och har inte inventerat den på minst sex år.

Kulturnyheternas konskritiker Dennis Dahlqvist är mycket kritisk till förfarandet:

– Det är helt bedrövligt naturligtvis. Det talas om siffror upp till 30% i svinn. Det är helt oacceptabelt.

Ett flertal av de tillfrågade landstingen kan heller inte svara på vad deras konstsamlingar är värda idag. Bland dessa återfinns bland andra Region Uppsala, Region Östergötland, Region Jönköping, Landstinget i Kalmar, Landstinget Blekinge, Region Gävleborg och Västerbottens läns landsting. I flera fall hänvisar man till att konst skiftar i värde och att det är resurskrävande att hålla sina register uppdaterade.

Oklart var konsten är

Det är i nuläget oklart vad som hänt med majoriteten av konsten, landstingen som saknar verk uppger att de sannolikt har flyttats eller kommit på villovägar i den egna verksamheten. Bara i ett fåtal fall har man polisanmält saknade konstverk som stulna. Men var den saknade konsten är idag, kan man inte svara på.

– Mitt intryck är att konstverken stannar inom vården. De byter plats, någon tar med sig ett verk eller att en lokal kanske flyttar, säger Elisabeth Wengström.

Men vet ni det egentligen?

– Ja, jag kan säga att vi är ganska övertygade om det.

Hur mycket saknas idag?

– Jag kan inte ge en exakt siffra, men det är mindre än 10 procent idag efter att vi spårat upp en del av verken.

Men du vet inte hur många procent?

– Nej.

Dennis Dahlqvist ser brister i landstingens konsekvensanalys kring sina många och i flera fall dyra konstinköp.

– Det känns ju som att det är ganska roligt att köpa in konst, men inte så roligt att sköta om den och ta vara på den. Att man måste ha en administration och system för att hålla reda på konsten. Man bör tänka igenom det här mer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.