Kartläggning: Så ser den svenska pizzerian ut

Uppdaterad
Publicerad

Från den mörka träpanelen till den självklara takfläkten: Utställningen ”Hjärtligt välkomna” vill fånga estetiken i Sveriges vanligaste restaurangsort.

Det var när de själva satt på en pizzeria, som idén kom att försöka fånga någonting som alla har en relation till och kan känna igen sig i. Tanken landade i den svenska pizzerian. Nu skildrar Beckmansstudenterna Isa Andersson, Kristofer Gullard Lindgren och Johan Andrén från Valands konsthögskola inredningen i 42 svenska pizzerior.

De ville undersöka och jämföra formen, inredningen och detaljerna på landets vanligaste restaurangmatställe.

– Vi tyckte att det var estetisk vackert och vi ville att folk skulle lyfta blicken från vardagen och se det de har runt omkring sig. Pizzerian är en plats som är intressant eftersom den finns i alla samhällen i Sverige, berättar Isa Andersson.

Pizzasverige i sin helhet

Under en sommar begav de sig ut på en roadtrip, från Malmö i söder till Arvidsjaur i norr, för att fotografera i 42 pizzerior i 26 samhällen runt om i landet, och de fann gemensamma drag för samtliga ställen de besökte.

Vad upptäckte ni?

– Vi upptäckte sjukt unika platser som ser exakt likadana ut, säger Isa Andersson.

Vad var det som var likadant?

– Det var mycket de här rustika dragen som kommer från Italien; fejktegelväggar, marmorbord, funktionella glasgrejer, de här rundade dörröppningarna, valven och takfläkten som finns i Norrland, fast det inte är särskilt varmt där. Det ska vara en symbol för en rustik mat, den vedeldade ugnspizzan och att det ska kännas jättevälkomnande, säger Isa Andersson.

Vad i estetiken är just det välkomnande?

– Det är väl det opretentiösa och att det inte ska vara exklusivt på något sätt. Att det ska finns 72 pizzor att välja mellan och inte fyra utvalda, för du ska veta vad du får för någonting och det är inget material som talar om att det är bättre än vad det är, utan du duger som du är som restauranggäst.

Hyllning till pizzakulturen

Resultatet är utställningen ”Hjärtligt välkomna” på Kulturhuset i Stockholm. De beskriver sin utställning som ett kärleksuppdrag och en hyllning till den svenska pizzeria-kulturen. På väggen på Kulturhuset sitter de analoga stillbilderna upptejpade mot en grön vägg.

Det är bilder på salt- och pepparkar på marmorbord med en plastduk. Plastblommor placerade bland bord och stolar i mörkt trä. Framme vid kassan hänger pizzamenyskyltar med röd och svart text mot vit bakgrund och utskurna bokstäver med ordet ”Pizza” eller ”Pizzeria” är fastklistrade på fönsterglaset ut mot gatan. Men det återkommande i fotoutställningens bilder är att inredningen och estetiken är påfallande lika varandra, oavsett var pizzerian finns i landet.

Varför är de 42 pizzeriorna ni fotograferat så lika varandra?

– Jag vet inte. Det är väl en slags estetisk norm i viss mån. Man har lärt sig att om man startar en pizzarestaurang så tittar man på hur andra har gjort och så gör man likadant. Det är inte som att man säljer ett varumärke när man har en pizzeria. Det ska vara ett juste ställe, billigt men fint, alla ska kunna känna sig välkomna, berättar Johan Andrén som är fotograf i projektet.

Brett tilltal

Det handlar om att inte vara exklusiv eller sticka ut. Alla ska kunna känna igen sig när man kliver in på en pizzeria oavsett var i Sverige du befinner dig. Det är på det sättet besökaren kan känna sig välkommen varhelst den går, menar Johan Andrén.

– Jag tror att man vill vara en del av den här folkinstitutionen ”pizzerian” och jag tänker att man fyller i någon slags tradition och outtalat sägs det ”så här ska det se ut”, för då vet vi vad det är och då känner man sig välkommen.

Nu finns även en bok med samma titel som utställningen. Den är tryckt i 33 exemplar och innehåller 230 bilder. Utställningen pågår fram till den 17 maj på Kulturhuset i Stockholm.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer