Publiksiffrorna ökade för Fotografiska, Abbamuseet och Artipelag förra året. Foto: TT

Publikökning även för museer som inte har fri entré

Uppdaterad
Publicerad

När fri entré-reformen infördes förra året var flera privata museiaktörer skeptiska. De var oroliga att tappa sina publik till de statliga museerna där entréavgiften slopats. Men efter en rundringning som Kulturnyheterna gjort visar det sig att de flesta privata museer och konsthallar i Stockholm hade större publik 2016 än året före.

Fotografiska är en av de privata aktörer som var uttalat negativa till fri entré-reformen. Eftersom många av de 18 statliga museerna som införde  fri entré förra året ligger i Stockholm tyckte de att konkurrensen blev snedvriden och i mars förra året skickade de tillsammans med Stockholms handelskammare in en anmälan till konkurrensverket.  Konkurrensverket lade dock ned utredningen.

Enligt deras egna siffror besöktes Fotografiska av en halv miljon människor museet 2015

– Och 2016 hade vi 530.000 besökare, säger Margita Ingwall, kommunikationschef på Fotografiska.

Kraftig publikökning på statliga museer

Kulturnyheterna har i veckan rapporterat att nästan alla de statliga museerna haft stor publikökning sedan inträdet togs bort. Moderna museet hade till exempel en ökning på 26 procent, Världskulturmuseerna 45 procent och Historiska museet 89 procent, detta enligt siffror från Sveriges Radios Kulturnytt.

Tror du att den stora publikökningen kan ha lett till att konstintresset generellt sett blivit större, och att det spiller över på er och andra museer och konsthallar som fortfarande har entréavgift?

 – Det är ju omöjligt att veta säkert. Men det är ju en trevlig tolkning som tror gott om människan, så låt oss hoppas det, säger Margita Ingwall.

Artipelag har också ökat

Artipelag har inga exakta siffror men enligt konsthallens VD Riitta Östberg hade de absolut flera besökare förra året än 2015.

– Men det tror jag bara har med våra utställningar att göra. Andy Warhol-utställningen vi hade i somras var oerhört populär. Warhol drar alltid folk, han är en av få konstnärer som precis alla vet vem det är och har en relation till. Och i vinter har Lars Wallin-utställningen ”Fashion Stories” också dragit stor publik, säger hon till Kulturnyheterna.

Liksom Sven Harrys

Även Elsebeth Welander-Berggren, chef på Sven-Harrys konstmuseum, tror att det är utställningarna som spelar störst roll när det kommer till antalet besökare. Hon tror inte att fri entré reformen påverkat deras publik nämnvärt.

– Har man bra utställningar kommer publiken även om det är gratis någon annanstans, säger hon och ger som exempel att deras Estrid Ericson-utställning 2014 var jättepopulär.

Det året hade Sven-Harrys över 65.000 besökare. 2015 kom 47.444 personer och förra året 56.938.

Jämnt skägg på Spritmuseum

ABBA-museet på Djurgården hade också en publikökning förra året. 2015 besökte 270.000 ABBA-entusiaster museet och förra året var skaran 277.000.

På Spritmuseum, inte långt från ABBA-museet, hade man 90.000 besökare 2015 och lika många kom 2016.

– Men vi märkte absolut av reformen i början av året. Och så försvann Stockholmskortet som många turister hade som gav fri entré hos oss, det spelade också in, säger museichef Ingrid Leffler och fortsätter:

”Inte konkurrensneutral”

– Men utställningen Egentligheter med Lena Andersson och Dan Wolgers, tillsammans med vår populära restaurang, gjorde så att vi hämtade oss på slutet, så det blev jämnt skägg. Men jag vidhåller att jag inte tycker fri entré-reformen är konkurrensneutral, tillägger hon.

Djurgården är en museität del av huvudstaden. Där ligger även Nordiska museet och Vasamuseet, två museer som har kvar entréavgiften och som båda två, enligt Dagens Nyheter, slog publikrekord förra året.

På ön ligger även Thielska galleriet och Prins Eugens Waldemarsudde. Thielska hade större publik 2016 än 2015. Förra året kom 37.000 personer, knappt tusen besökare fler än året före.

Waldemarsudde har tappat

På Waldemarsudde är skillnaden större. Museet tappade 34.000 besökare 2016. Att jämföra med året innan då 155.000 personer kom och tittade på konst i Prins Eugens gamla hem. Museichef Karin Sidén tror att fri entré-reformen spelar in en del. Men precis som kollegorna på Sven Harrys och Artipelag tror hon att det är utställningarna som är viktigast.

– Huvudskälet till antalet besökare på ett museum handlar ändå om utställningsarbetet, säger hon. Och 2015 var också ett speciellt år för oss, det var 150-årsjubileum för prins Eugen och Karin Broos-utställnigen drog mycket publik. Även om vi hade flera kritikerrosade utställningar förra året blev ingen en sån publikdragare.

I grunden är Karin Sidén positiv till fri entré och tror inte att det automatiskt blir sämre för dem som tar betalt.

– Konkurrensen kan ju innebära att fler människor besöker fler utställningar och att det totala intresset växer. Det är bra för konsten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.