Illustration ur Simon Stålenhags nya bok Passagen. Foto: Fredrik Bernholm/Salomonsson Agency

Scifi-konstnären om Hollywood-kontraktet: Ska göra något stort och riskabelt

Publicerad

Simon Stålenhags segertåg fortsätter med ett Hollywoodprojekt. Hans retrofuturistiska bilder, i spänningsfältet mellan det förflutna och framtiden, är en av senare års stora svenska virala succér. Utan större marknadsföring har de spridit sig världen över: Nu berättar han om Hollywooddrömmarna som blir verklighet.

Det hör inte till vanligheterna att en konstnärs och illustratörs bildvärld är så egen och fantasieggande att Hollywood ställer sig i kö för att göra film av den. Men så är det med svenska Simon Stålenhag. Hans nya bok Passagen har köpts av ett bolag som ligger bakom filmatiseringen av Stephen Kings Det och Captain America.

– De har tryggheten att kunna göra något stort och riskabelt. Alla är överens om att filmen ska vara det som finns i boken och det är ju inte ett superhjälte-spektakel, de är inte intresserade av att göra Captain America av det, säger Simon Stålenhag.

Nostalgi möter dystopi

Det var ett både främmande och väldigt välbekant svenskt 80- och 90-tal som satte Simon Stålenhags bildvärld på världskartan. I hans landskap rostar robotarna i takt med folkhemsbygget, bilder där Bruno Liljefors möter Blade runner, nostalgi möter dystopi.

Ett Sverige där Konsum, Volvo 240 och radhuslängor i snöglopp är något minst lika självklart som kringströvande jättemaskiner och en partikelaccelerator under Mälaröarna.

– Jag skulle nog beskriva det som en blandning av det hypervardagliga och det ”hyper-ovardagliga”

Efter att hans unika Sverige-bilder spritts som en löpeld över världen och tre framgångsrika konstböcker senare, väljer han alltså att lämna svenska landsvägar för amerikanska motorvägar.

På väg till Hollywood

Den senaste boken – Passagen – drog in tre miljoner kronor genom Kickstarter och både utspelar sig i USA och ska bli film i Hollywood. Det är en mer sammanhållen historia än hans tidigare böcker och precis som förut både illustrerar och skriver Simon Stålenhage själv. I boken följer vi en flicka och hennes robot, på en roadtrip genom ett dystopiskt amerikanskt konsumtionssamhälle i förfall.

– Gemensamt för både de amerikanska miljöerna och de svenska är att jag försöker att ha en autenticitet när det gäller det vardagliga och igenkänningsbara.

– När det står i kontrast till de superfuturistiska elementen skapas en effekt som är mer än bara en fascination för futurism eller science fiction.

Att projektet nu blir långfilm känns inte helt otippat, med tanke på hur mycket just film har inspirerat Simon Stålenhags bilder.

Vad kommer din roll att vara i Hollywwod-projektet?

– Antagligen som en jobbig person som klagar på alla detaljer som man inte tycker är rätt. Hoppas jag!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.