Svensk konst på Venedigbiennalen

Uppdaterad
Publicerad

I helgen öppnar konstbiennalen i Venedig för allmänheten. Biennalen tycks växa för varje år, och i år har 87 länder egna paviljonger. Men vissa väljer att bryta mot idén om nationella paviljonger – Bosnien-Hercegovinas paviljong väljer istället att bjuda in konstnärer från flera olika länder, däribland svenska Loulou Cherinet.

– Utställningen är början på ett projekt som kallas University of Disaster. Det här projektet kommer vandra vidare och utvecklas tillsammans med olika konstnärer, filosofer och tänkare som ska försöka förstå och undersöka vad det innebär att leva i en slags katastrofsituation och hur det påverkar våra begär, säger Fredrik Svensk som tillsammans med Sinziana Ravini och Anna van der Vliet är en av de tre svenska curatorer som bjudits in att arbeta med utställningen.

Men också flera av konstnärerna som ställer ut är delvis verksamma i Sverige, så som Loulou Cherinet, Joel Danielsson, Geraldine Suárez och Juan Pedro Fabra Guemberena.

Ifrågasätter nationsbegreppet

Utställningen i Bosnien-Hercegovinas paviljong ställer frågor om katastrofen – vad händer om vi skriver om konsthistorien enbart utifrån det?

Det är den bosniske konstnären Radenko Milak som i samarbete med Roman Uranjek och gästkonstnärer utforskar frågan. Under den sista veckan av Venedigbiennalen kommer skribenter, forskare, teoretiker och konstnärer bjudas in till en konferens på temat.

Där kommer också ett nytt videoverk av svenska Loulou Cherinet presenteras. Och enligt henne är det ingen slump att just Bosnien-Hercegovina ifrågasätter nationsbegreppet genom att bjuda in konstnärer från andra länder till sin paviljong.

– På Venedigbiennalen är så klart nationsbegreppet och vad som utgör en stat ständigt närvarande och för en paviljong som Bosnien-Hercegovina blir nationsbegreppet väldigt aktuellt att ifrågasätta, säger Loulou Cherinet.

Utforskar utanförskap och innanförskap

Loulou Cherinet är konstnär och professor i fri konst på Konstfack. Hon är aktuell med utställningen ”Who learns my lesson complete?” på Moderna museet i Stockholm, där några av hennes videoverk från 2002 fram till idag visas. Cherinet undersöker ofta politiska teman i sitt konstnärskap – i sina senaste videoverk utforskar hon begreppen utanförskap och innanförskap.

Cherinet arbetar ofta processinriktat, och vet därför inte vad som kommer växa fram. Hon vet däremot att de nationella paviljongerna och nationen som koncept intresserar henne. Cherinet arbetar själv ofta internationellt, och har varit verksam som konstnär i såväl Sverige som Etiopien.

– I hela mitt liv har begreppet ”nationell” haft en lite absurd ton för mig. Det finns en massa konstruktioner, olika ”vi” och en nation kan vara ett sådant – men det är ju inte alltid så användbart.

Vad verket kommer att bestå av är något tiden får utvisa, biennalen pågår fram till november och under tiden kommer Loulou att samla videomaterial och låta verket växa fram.

Gränser som återkommande tematik

Cherinet är inte den enda svenska konstnären som intresserat sig för nationer och gränser i år: även den Nordiska paviljongen har liknande tematik. I år hålls där utställningen Mirrored, en grupputställning med verk av sex konstnärer från olika generationer: Siri Aurdal, Nina Canell, Charlotte Johannesson, Jumana Manna, Pasi ”Sleeping” Myllymäki, och Mika Taanila.

Utställningen fokuserar på att ifrågasätta en självbild som avspeglas i – eller stereotyper som projiceras på – de nordiska länderna. Vilka länder som deltar i konstbiennalen varierar från år till år, men det finns ett trettiotal permanenta nationella paviljonger, däribland den Nordiska, som ritades av norska arkitekten Sverre Fehn och stod klar 1962.

Sedan dess har Nordiska paviljongen varit ett rum för samarbete mellan Sverige, Finland och Norge. Under perioden 2017–2021 kommer konsten där att visas som ett gemensamt projekt, där de tre länderna representeras på lika villkor. År 2017 leder Sverige, genom Moderna Museet, arbetet med Nordiska paviljongen.

Belyser konstens egenvärde

Konstbiennalen i Venedig är en internationell utställning för samtida konst som hålls vartannat år i Venedig i Italien. Årets biennal är den 57:e, har titeln ”Viva arte viva” och kureras av Christine Macel. Titeln tycks syfta på att konsten under de senaste årens biennaler ofta varit samhällskritisk och uttrycka en klassisk idé om att konsten ska vara fri och ha ett egenvärde utanför samhälle och politik. Utställningen öppnar lördag den 13 maj och pågår till 26 november.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.