Cajsa von Zeipel skulpterar sin trettioårskris

Uppdaterad
Publicerad

Cajsa von Zeipel är åter aktuell med sina vita gipsskulpturer. Och den här gången är de resultatet av hennes egen ålderskris.

Hon har gjort sig ett namn på den svenska konstscenen genom skulpturer som väcker frågor om vår syn på kropp och om tonårskultur. Men i utställningen ”Saturn Return”, som visas på galleri Andréhn-Schiptjenko i Stockholm, har hon i stället grävt där hon står.

– Hela utställningen bygger på reflektioner och connections till att gå igenom trettioårskrisen, som jag gjorde för inte så längesedan. Bland annat förökning, säger Cajsa von Zeipel när Kulturnyheterna träffar henne i galleriet.

– Just nu tycker jag att det bara ploppar ut barn i min generation. Det bara öser, det bakas liksom.

Inspiration från rymden

Titeln ”Saturn Return” har hon hämtat från en astronomisk händelse som inträffar med 29 och ett halvt års mellanrum, och som hon därför kopplar till trettioårskrisen.

– Det är ett tillstånd som händer på stjärnhimlen ett par tre gånger under en människas livstid. Planeterna kommer tillbaka till de exakta positionerna som de hade när man föddes. Och det skapar en viss typ av obalans, eller gör att man kliver in i ett annat livsskede, säger Cajsa von Zeipel.

Pusslar in i det sista

Medan hon intervjuas lägger hon en sista hand vid sina gipsskulpturer – en rökande gravid kvinna med tom blick, en ståtlig Naomi Campbell som höjer sina diamantprydda fingrar mot skyarna där ingen kan nå dem. En del skulpturer saknar fortfarande vissa delar, till exempel ett helt huvud.

– Det här är en bra illustration av hur jag jobbar, det är ett pussel. Händer för sig, huvud för sig. Men det ger mig en frihet att in i det sista kunna bestämma. Vart vill hon? Säger Cajsa von Zeipel och prövar olika riktningar på en figurs huvud.

Skulptur som väcker det emotionella

Hon säger att hon inte har fokuserat lika mycket på kropp som tidigare den här gången, även om det är mycket naket vid en första anblick. Istället handlar det om rörelse, och att bilda positioner och hållningar. Men hennes konstform är fortfarande densamma.

– En skulptur är ju med dig och det gillar jag. För då kan man kanske prata om saker på en mer emotionell nivå. Som när du säger att du känner dig som han, och jag är mer som hon, säger Cajsa von Zeipel och pekar mot den rökande kvinnan som har en pojke i magen.

– Fine, det är löjligt. Men det är också fint. En viss typ av igenkänning som jag inte tror hade funkat i 2D.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.