Konstnären Sharon Hayes tar plakatpolitiken till Moderna museet

Publicerad

Sharon Hayes hargjort sig känd för att bokstavligt talat ta med sig plakat-politiken in i konstsalongerna. Som konstnärlig metod återanvänder hon gamla politiska slogans, protest-flyers och hela tal. Nu är hon aktuell med utställningen Echo på Moderna museet i Stockholm.

– I många av mina verk går jag tillbaka till en text som är historisk eller till ett tal som hölls vid en tidigare tidpunkt och jag betraktar dem som ett slags eko eller nåt som återkopplar till vår samtid. För mig handlar det om nuet, säger konstnären Sharon Hayes till Kulturnyheterna.

Vill ställa nya frågor

I ett performance från 2004, som varade tio timmar, läste Sharon Hayes upp samtliga av Ronald Reagans tal till nationen. 2005 står samma performancekonstnär och viftar med en skylt om att stoppa Vietnamkriget. 2007 läser hon privata kärleksbrev framför en bank i New York. 2010 läser hon ett tal från en lesbisk aktivist från 1904. Men varför?

– En av sakerna som händer när man flyttar händelser från sin egen tid och plats, är att man kan ställa nya frågor. Frågor som kanske inte var möjliga att ställa när det hände första gången. Vi kanske är för nära i själva ögonblicket, men efter andra eller till och med tredje tillfället kan vi lära oss något nytt, säger Sharon Hayes.

”Ingen behöver vara särskilt insatt i konst för att ta till sig”

Genom åren har hon använt sig av performance, fotografier och ljud- och videoverk och blivit en av USA:s ledande konstnärer inom den socialt engagerade konstscenen. På Moderna museet visas i första hand utvalda verk ur karriären men också ett helt nyproducerat verk, Ricerche, där Sharon Hayes, inspirerad av en film av den legendariska filmskaparen Pier Paolo Pasolini, intervjuar helt vanliga människor om sex.

En utställningsvägg är helt och hållet tillägnad politiska flyers från en lång rad olika politiska protester och epoker, från HBTQ-rörelsen, till polisvåld och första-maj tåg.

300 politiska flygblad

– Jag har sammanställt över 300 flygblad i det här fallet. Ingen behöver vara särskilt insatt i konst för att kunna ta till sig dem titta på dem, försjunka i dem och tänka: ”Jag minns vad jag gjorde när det eller det hände.” Eller: ”Min mamma deltog också i kvinnorörelsen.” Så det talar till folk på olika sätt.

Är inte den här typen av flygblads-aktivism betydligt mer ovanlig i dag då många protester organiseras på nätet?

– Det ser nog lite olika ut på olika ställen. Men ja, mycket av det här har flyttat över och blivit digitala anrop och uppmaningar att protestera på Twitter. Jag tror att en av sakerna jag verkligen försöker göra i mitt konstnärskap är att visa hur trådar från det förflutna influerar nuet. Vilka vi är som ett politiskt kollektiv i dag, och hur vi har influerats av de här rörelserna, säger Sharon Hayes.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.