Foto: TT

Tv4:s mångåriga inslag döms ut som spelreklam

Uppdaterad
Publicerad

Konsumentombudsmannen slår efter en granskning fast att Tv4:s stående inslag där privatpersoner får skrapa lotter i direktsändning är spelreklam och som därmed också måste reklammärkas. Det rapporterar Dagens juridik.

Så sent om i mars 2020 friades det mångåriga inslaget i TV4:s morgonprogram i Granskningsnämnden. Det eftersom Granskningsnämnden ansåg att inslaget varken är annons eller produktplacering.

Men nu går Konsumentombudsmannen (KO), som granskat sändningar vid tre tillfällen i juni och augusti 2019, på en annan linje, rapporterar Dagens juridik.

I beslutet menar KO bland annat att skraplottsdragningarna är att anse som spelreklam och att det saknas tydlig reklamidentifiering. De skriver också att TV4 inte uppfyller spellagens informationsskyldighet som gäller för kommersiella meddelanden om spel.

Svenska spel har överklagat beslutet.

– Det här rör sig om ett etablerat och uppskattat inslag som funnits sedan begynnelsen av TV4 och har en naturlig plats i svensk TV. Granskningsnämnden har dessutom nyligen, återigen, friat inslaget, skriver Charlie Forsberg, kommunikationschef TV4 Media, i en kommentar till Kulturnyheterna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.