Länderna där attackerna mot kulturutövare är som värst, enligt organisationen Freemuse. Foto: Freemuse.

Ökad press mot kulturen i världen

Uppdaterad
Publicerad

Organisationen Freemuse skriver i en ny rapport att attackerna mot kulturen och kulturutövare är på uppåtgående över hela världen.

Enligt rapporten, som främst bygger på en genomgång av mediers rapportering, utfördes 469 attacker mot kulturarbetare och deras verk under 2015. Det innebär nästan en fördubbling jämfört med året innan.

Freemuse konstaterar att den stora ökningen delvis kan bero på att attacker i högre utsträckning rapporteras år för år, men att det samtidigt finns vita fläckar på kartan, där information från slutna länder som Nordkorea är minst sagt bristfällig.

Kina i botten

Nordkorea finns inte heller med på listan över de tio länder som hamnar i botten när Freemuse listar länderna utifrån allvarliga hot, dödande, attacker, bortföranden och fängslanden. På den dystra listan hamnar istället Kina i botten med 20 allvarliga fall av olika sorters angrepp på kulturutövare, men i den statistiken ingår inte fall med censur. I bottentrion placerar sig också Iran och Ryssland.

Freemuse konstaterar också att den kulturform som är mest utsatt är musiken, och musikerna. Och 2015 blev också ett mörkt år i det avseendet med attacken mot Bataclan som det blodigaste exemplet på attackerna mot musik, musiker och publik.

Fundamentalism

Organisationen pekar ut olika former av religiös extremism som en starkt bidragande orsak till det försämrade klimatet för kulturutövare världen runt. Regioner där fundamentalister har kontroll (som i delar av Syrien, Pakistan och Irak) är särskilt utsatta, men Freemuse vill också rikta uppmärksamheten mot religiösa extremisters hot och attacker i Indien samt ortodoxas påverkan på det politiska systemet i Ryssland.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.