Kupps ordförande Maria Eklund dirigerar. Foto: Elena Sidyakina

Kvinnliga dirigenter ratas

Publicerad

Det är männen som håller i taktpinnen inom svenska orkestrar och operahus. Under konsertsäsongen 2015-2016 dirigeras endast 17 procent av uppsättningarna av kvinnor.

Totalt uppförs 1058 föreställningar under pågående säsong.  Av dessa dirigeras 177 av kvinnor.

Det visar statistik som tagits fram av föreningen Kupp (Kvinnor upp på pulpen) som företräder svenska kvinnliga dirigenter.

Mätningen baseras på ordinarie föreställningar och abonnemangskonserter i 23 professionella orkestrar och operahus under säsongen 2015-2016.

– Det här visar att kvinnliga dirigenter diskrimineras på nästan alla de stora institutionerna. Det blir inte mindre allvarligt av att de alla får statliga stöd för sin verksamhet, säger Maria Eklund, ordförande i Kupp.

Malmö opera sämst i klassen

Ett axplock ur Kupp:s sammanställning visar på obalansen:

Kungliga Operan i Stockholm: 167 föreställningar varav 26 dirigeras av kvinnor.

Malmö Opera: 114 föreställningar varav ingen dirigeras av en kvinna.

Sveriges Radios symfoniorkester: 69 föreställningar varav 7 dirigeras av kvinnor

Göteborgsoperan: 134 föreställningar varav 10 dirigeras av kvinnor.

Enligt Maria Eklund är det vanligt att orkestrarna förklarar den skeva könsfördelningen med att urvalet kvinnliga dirigenter är litet. Men det stämmer inte, menar hon.

– När vi suttit ner med företrädare för orkestrarna förklarar de alltid att det är en väldigt svår process att hitta kvinnor. Men i så fall gör de inte sitt jobb. Våra medlemmar är minst sagt tillgängliga, de får bara aldrig chansen.

Folkoperan positivt exempel

I statistiken utmärker sig en institution positivt: Folkoperan i Stockholm. De står ensamma för sex procent av de kvinnliga dirigenterna som anlitas 2015-2016. Av operans sammanlagt 82 föreställningar dirigeras 65 av kvinnor, överlägset bäst i klassen.

– På Folkoperan dirigerar jag och flera andra kvinnor. Där anses vi tillräckligt bra, får uppmärksamhet och fin kritik. Men hos de andra några kilometer bort existerar vi inte, säger Maria Eklund

”Många mår dåligt”

Den ojämställda arbetsmarknaden oroar många kvinnliga dirigenter, menar Maria Eklund. Hon vittnar om hur hennes kvinnliga kollegor upplever tiden efter musikhögskolan som ”att de möter en vägg”.

– Många mår dåligt, det handlar om välutbildade kvinnor som gått en dyr utbildning som tar många år. Sen möter man en vägg. Det här är en fråga om vems tolkning som får höras, vems musik spelas. Det påverkar hela musiklivet – det finns blir otroligt få förebilder för unga kvinnliga dirigenter.

Vill se kvotering

Nu har Kupp tröttnat. Maria Eklund menar att dålig könsfördelning borde märkas i de statliga anslag som orkestrarna och operahusen får.

– Vi har gjort allt vi kunnat med att försöka uppmärksamma det här. Vi har pratat med kulturministern men det sker ingen förändring. Man måste trycka på från politiskt håll. Vi skulle vilja se att institutionerna tvingas införa kvotering av kvinnor till dirigentposterna.

I en tidigare version av texten uppgavs ett felaktigt antal dirigenter. Detta är ändrat.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer