Högst upp på listan över de hundra mäktigaste inom svenskt herrmode tronar Johan Lindeberg. Foto: Scanpix.

Lindeberg är mäktigast inom herrmodet

Uppdaterad
Publicerad

Designern Johan Lindeberg har korats till den mäktigaste personen inom svenskt herrmode av tidningen King.

”Med en osviklig inre kompass för i vilken riktning modet ska röra sig härnäst startade han i fjol BLK DNM, ett djupt personligt projekt med ena benet i rock'n'roll och det andra i välskräddat kvalitetshantverk”, skriver juryn bland annat i sin motivering.

Kommer det något ansvar med den här utnämningen

-Nej... det tycker jag inte. Det enda jag gör är att inspirera människor och skapa energi, säger Johan Lindeberg till Kulturnyheterna.

Johan Lindeberg har jobbat med mode i över 20 år. Efter sex år på jeansmärket Diesel startade han det egna märket J Lindeberg 1995. Ett av märkets fokus var golfkläder.

-Det var mycket en reaktion mot mina år på Diesel. Jag ville starta något annat, kombinera mode och golf, hur konstigt det än kan låta.

Du ville förändra golfmodet. Varför?

– Jag spelade mycket golf när jag var yngre. Jag växte upp i Lund, som hade en anarkistisk ådra. Det var min protest mot etablissemanget. 1996 när allt var kaki och stora tröjor, att gå in och förändra det var en stor utmaning.

Finns det någon annan sport som behöver en stilmässig uppfräschning?

-Nu känns det som att det flesta sporter är ganska uppdaterade, säger Johan Lindeberg.

För fem år sedan lämnade han J Lindeberg, efter att företaget brottats med stora förluster. I februari förra året lanserade han nya märket BKL DNM (Black denim).

-Det är väldigt personligt. Killkollektionen är som jag klär mig själv, tjejkollektionen som jag vill att kvinnor ska se ut. Och jag lanserade varumärket med en film inspirerad av mig och min frus separation. När man går igenom en separation går man alltid tillbalka till rötterna, det finns mycket Lund i Black denim. Jag växte upp med 68-rörelsen, det finns en hårdare attityd i det här märket.

Du har sagt att du tycker att svenskt mode är likriktat. Hur skulle du vilja att det såg ut?

-Just nu ser mycket likadant ut, aprikos och randiga tröjor. Jag är jättestolt över vårt märke och tycker verkligen att vi gör något som ser annorlunda ut.

Topp 10 – Mäktigaste inom svenskt herrmode

1) Johan Lindeberg, grundare BLK Denim

2) Jonny Johansson, grundare av Acne

3) Lena Patriksson Keller,grundare Patriksson Communication

4) Karl-Johan Persson, vd för H&M

5) Jockum Hallin, Christopher Nying och Richardos Klarén,ägare för Our Legacy

6) Zlatan Ibrahimovic,fotbollsspelare

7) Jens Lapidus, advokat och författare

8) Pär Lernström,programledare

9) Henrik Lundqvist,hockeymåldvakt

10) Jeanette Francke, Nordic PR Manager, Nike

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.