JLC toppar listan. Foto: United Stage

Maktbarometern: JLC mäktigast i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Medieakademien sammanställer årligen vilka konton på Twitter, Instagram, Facebook och Youtube som har störst inflytande i Sverige. Högst upp på listan hamnar humortrion JLC följd av Therese Lindgren och paret Lundell.

Pandemin har gjort sitt avtryck i svenskarnas följarmönster skriver Medieakademin i ett pressmeddelande.

”På Twittertoppen har till exempel Dr Emma Frans letat sig upp på en 8:e plats och bakteriologen Agnes Wold på plats 19.”

FHM har raketklättrat

Folkhälsomyndigheten hamnar på plats 110 på den totala listan.

”Folkhälsomyndighetens placering är ett tecken på enormt genomslag, det är i princip bara Polisen och Kungahuset som placerar sig bättre bland företag och myndigheter”, säger Beata Jungselius, doktor i tillämpad IT och ledamot i Medieakademin i pressmeddelandet.

Toppen ohotad

Även om mycket förändrats – traditionella medier är inte aktiva på Facebook i samma utsträckning och algoritmsäkra aktörer som gör memes och skämt till exempel The typical jag och Fredags fräckisen (sic) tar mer plats – är toppen ohotad.

”JLC, Therése Lindgren och Jocke och Jonna Lundell. De har alla legat i topp under samtliga av våra fyra årliga Maktbarometrar”, skriver Medieakademin.

Se topp 30 i faktarutan.

Mest räckvidd och engagemang i Sverige (Instagram, Facebook, Twitter, Youtube)

1) JLC

2) Therése Lindgren

3) Jocke och Jonna

4) Viral king

5) Marcus Oscarsson

6) Situationer

7) Greta Thunberg

8) Ijustwanttobecool

9) Sverigedemokraterna

10) Filip Dikmen

11) Diyari Mahmoud

12) Newsner

13) Sebastian Tadros

14) Joakim Lamotte

15) PewDiePie

16) Anis don Demina

17) Gordon Dewoon

18) Mauri Hermundsson

19) Djurens Rätt

20) Uppskattat

21) Ben Mitkus

22) Helen Torsgården

23) Tomas Gunnarsson

24) Bianca Ingrosso

25) SVT 

26) Vlad Reiser

27) The swedish family

28) Anonija Mandir

29) Dyngbaggegalan

30) Mia Skäringer Lázár

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.