Foto: SVT

3,7 miljoner såg Kalle Anka på julafton

Uppdaterad
Publicerad

”Kalle Anka och hans vänner önskar god jul” håller ställningarna och fortsätter att locka storpubliken. Hela 3,7 miljoner tittare bänkade sig framför tv:n för att titta på julens traditionella program, enligt preliminära siffror från mätföretaget MMS. Det är årets högsta tittarsiffra i svensk tv.

– Det är väldigt glädjande att broadcast fortsätter att locka stora tittarskaror och samla så många människor, säger Christer Mellstrand, tillförordnad marknadschef, till SVT Nyheter.

I fjol sågs Kalle Anka av 3,4 miljoner. Även 2014 var det 3,7 miljoner, och 2013 drygt 3,5 miljoner. Susanna Balsvik, planeringschef på SVT, konstaterar att siffran håller sig i stort.

– Varför det var en liten dipp 2015 är svårt att säga. Men det är härligt och roligt att det är en tradition att det fortfarande lever vidare.

Placeringen på ”topplistan” bland SVT:s program verkar variera beroende på hur populär Melodifestivalen är olika år. Innan förstaplaceringen 2014, får man leta till 1999 efter den senaste toppnoteringen för Kalle. 

Av alla dem som såg på tv under tiden som Kalle Anka visades, valde 97 procent av tittarna att titta på Kalle Anka och årets julvärd som var Sanna Nielsen.

Fakta: Så många såg Kalle Anka

2012 sågs Kalle av 3 906 000 (andra plats) efter Melodifestivalens final som hade 4 110 000.

2013 sågs Kalle av 3 570 000 (femte största), slaget av tre delfinaler och storfinalen (4 150 000) av Melodifestivalen. Men Kalle slog det året ESC som då alltså gick i Sverige (Malmö).

2014 sågs Kalle av 3 705 000, vilket var mest sedda programmet det året och slog både Mello och ESC (Köpenhamn)

2015 sågs Kalle av 3 460 000 (tredje största), men både en Mello-delfinal och storfinal  (3 770 000) samlade större publik.

2016 sågs Kalle av 3 734 000, vilket var det mest sedda programmet i år, före ESC -finalen (Stockholm) och alla Mello-deltävlingar och -final.

Källa: SVT:s Publik- och Utbudsanalys

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.