Foto: TT

Ny forskning: 94 procent män i medieföretagens toppskikt

Uppdaterad
Publicerad

Bland de internationella medieföretagens ledningar råder i det närmaste total mansdominans, visar en studie från Nordicom vid Göteborgs universitet. Bland de 100 största internationella medieföretagen är bara sex vd:ar kvinnor.

30 av företagen som undersökts saknar dessutom helt kvinnor i högsta ledningen.

Undersökningen tittar på fördelningen mellan män och kvinnor bland företagens vd:ar, högsta ledningar och styrelser. Bland vd:arna var antalet kvinnor minst. I Styrelserna var fördelningen 80 procent män och 20 procent kvinnor.

Norden inte bättre

Nordicom konstaterar att trots att de nordiska länderna toppar internationella jämställdhetsindex avspeglas inte det i medieföretagen om man ser till de sex nordiska koncerner som finns med på listan.

I Spotifys högsta ledning är 86 procent män. För norska Schibsted, som äger bland annat Aftonbladet, Svenska dagbladet och norska Verdens gang är 80 procent i högsta ledningen män.

Medieföretagen som undersökts är de som listats som de hundra största av Institue of media and communications policy i Tyskland. På listan finns bland andra Disney, News Corp, Time Warner, Facebook, Apple, Amazon, Netflix, Nintendo, Bonnier, MTG och Daily mail. Företagen på listan har huvudkontor i 21 länder.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.