Foto: SVT

Affisch om kungens otrohet tas ner

Uppdaterad
Publicerad

Västtrafik tar ner reklamaffischer med texten ”Se var kungen var otrogen” – efter kritik från bland annat hovet.

Flera har upprörts över Västtrafiks reklamaffischer med texten ”Se var kungen var otrogen” kan misstolkas som att de syftar på dagens kung, Carl XVI Gustaf.

Västtrafiks presschef Kristian Lans menar att han kan förstå kritiken som har nått företaget.

– Reklam ska väcka känslor och gör ofta så, men i det här fallet har syftet varit att väcka uppmärksamhet för vår sightseeing-app. Nu har den väckt helt andra känslor. Det vill vi inte och därför väljer vi att ta ner den, säger han till TT.

Oscar II:s älskarinna

Enligt Västtrafik refererar texten till en lägenhet som Oscar II köpte till sin älskarinna på Linnégatan i Göteborg för länge sedan. Företagets tanke med formuleringen var enligt egen uppgift att väcka intresse för sin nya sightseeing-app, som bland annat berättar om Göteborgs historia.

– De här affischerna är en liten del av den större kampanj som vi har för vår sightseeing-app och den kommer vi att fortsätta med, säger Kristian Lans.

Enligt hovets jurister bryter Västtrafik mot lagen med affischerna. Det handlar om både förtal och brott mot lagen om namn och bild i reklam, sade hovets informationschef Margareta Thorgren till GT på onsdagen.

– I högsta grad en märklig text och jag förstår att folk reagerar.

Flera har hört av sig

Det var efter ett internt möte på Västtrafik som beslutet fattades på torsdagseftermiddagen.

– Vi hade en diskussion om läget och om de reaktioner som vi har fått in. Vi kommer att ta ner de affischer som är aktuella i den här diskussionen eftersom flera människor har hört av sig och blivit illa berörda av budskapet. Och det har aldrig varit vårt syfte, säger Kristian Lans.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer