Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Då publicerade nyhetsmedierna information om larmet Foto: SVT grafik

Många brister i hanteringen av ”Hesa Fredrik”

Igår ljöd VMA-signalen ”Hesa Fredrik” av misstag över Stockholm. Men när oroliga Stockholmare slog på beredskapskanalen P4 på radion möttes de av musik. Nu kritiserar Ester Pollack, docent i journalistik och fil doktor i medie- och kommunikationsvetenskap, nyhetsmediers hantering av situationen. Sveriges Radio menar dock att det var SOS Alarm som brast i rutinerna.

– Beredskapskanalen var uppenbarligen inte beredd på att något sådant här skulle kunna hända. Reaktionsförmågan var alldeles för långsam på den kanal som ska vara beredskapskanal, säger Ester Pollack, docent i journalistik och fil doktor i medie- och kommunikationsvetenskap, till Kulturnyheterna.

22.00 på söndagskvällen ljöd VMA-signalen (viktigt meddelande till allmänheten), över Stockholm. Signalen som även kallas ”Hesa Fredrik” betyder att man ska ta sig hem, stänga fönster och dörrar och slå på radion för mer information. Men Stockholmare som slog på beredskapskanalen P4 möttes istället av Lykke Li:s låt ”Tonight”. Samtidigt hade Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida kraschat och polisens växel var så nedringd att få samtal kom fram.

Läs mer: Så gör du om Hesa Fredrik tjuter

Sen information och betalväggar

Dagens Nyheter var först ut, kl. 22.06, med att berätta att VMA-signalen berodde på tekniskt fel. Men de som förbrukat sin andel gratis-artiklar på DN kunde inte ta del av informationen som var låst bakom en betalvägg. Det skulle dröja till 22.11 innan beredskapskanalen P4 på Sveriges Radio gick ut med information om signalen.

Ester Pollack, docent i journalistik och fil dr i medie- och kommunikationsvetenskap på Stockholms universitet/JMK ser allvarligt på situationen.

– Varje minut ökar oron hos människor och kan leda till att en massa missförstånd uppstår. Därför är det väldigt viktigt att komma ut fort med korrekt information så att människor vet vad det är som gäller och vad som förväntas av dem, säger hon.

Myndigheternas ansvar

Clas Svahn på Dagens Nyheter var först med att publicera information om larmet. Så snart han hörde signalen ringde han SOS Alarm för att ta reda på vad som stod på. Han menar dock att det inte var Sveriges Radio, utan SOS alarm som var sena med informationen.

– Det är inte radions fel, utan det är att SOS inte hörde av sig till radion och berättade vad som gått fel. De på radion gjorde väl likadant som jag och började ringa till SOS, som i det läget inte själva visste riktigt vad som hade hänt.

Kunde inte radion gjort som till exempel Aftonbladet, att de rapporterade att larmet hade gått och att mer information kommer?

– Man ska inte slå larm om man inte kan hjälpa allmänheten. Det kan kännas frestande att gå ut med att ”Hesa Fredrik” har gått, men det var ju egentligen inte nyheten för det hade alla redan hört. Utan nyheten var ju varför larmet gått, säger han till Kulturnyheterna.

Men faktum kvarstår att Clas Svahn har många års yrkesvana. Vad hade hänt om han inte jobbat på söndagen, utan det till exempel hade varit en ny sommarvikarie?

– Det hade säkert tagit längre tid. Någon hade gjort jobbet, det är jag säker på, men det hade inte gått lika fort.

Vad tänker du om att det hänger på en person med rätt kunskap att informationen kommer ut så fort?

– Det är inte alls bra, det är många rutiner som inte har funkat, framför allt på myndigheterna. Att det tog en timme för myndigheterna att gå ut med information är inte okej:

– De skulle varit snabbare än vad jag var, det är det minsta man kan begära. När folk går ut på deras hemsidor ska inte hemsidorna gå ner till att börja med. Myndigheterna ska direkt gå ut och berätta vad som har hänt.

Sveriges Radio: Vi har gjort allt rätt

Åke Brulin, tf chef på sändningsledningen på Sveriges Radio ser inga brister i de egna rutinerna. Enligt honom ringde den centrala sändningsledningen på Sveriges Radio till SOS Alarm klockan 22.02 på söndagen för att ta reda på vad som hänt. Sveriges Radio har en direktlänk till SOS Alarm som används vid situationer som den igår.

– SOS Alarm hade inte hört larmet. De sitter till så att de själva inte hör den tyfon som nästan alla andra stockholmare hör, så de var sist igång kring situationen, säger Åke Brulin till Kulturnyheterna.

Enligt honom svarade operatören att de skulle reda ut vad som hänt och återkomma när de visste mer. Några minuter senare ringde sändningsledningen tillbaka för att återigen fråga vad som hänt och vad för information de skulle ge allmänheten.

– Då fick vi vänta i telefon ytterligare några minuter medan de redde ut vad som hänt. Först 22.10 hade de en förklaring, säger Brulin.

Dagens Nyheter gick ut 22.06 med informationen, vad tänker du om det?

– Eftersom vi inte hade fått informationen bekräftad av SOS Alarm så kunde vi inte gå ut med en säker information om att det var ett falskt larm.

Har Sveriges Radio brustit i rutinerna på något sätt?

– Det kan jag inte säga att vi gjort. Så fort signalen gick sökte vi information, och så fort vi visste gick vi ut i sändning med den informationen, säger Brulin.

Riskerar skada människors förtroende

Ester Pollack menar att situationen igår riskerar skada människors tillit till medier och myndigheter.

– Det gör att människor är mindre benägna att lita på att man snabbt får korrekt information i situationer där det verkligen gäller:

– Jag tror att en del människor ser detta som ett slags verklighetstest: vad händer när det verkligen är någonting, om det ska gå så här lång tid innan vi får veta vad det är som gäller? Förtroendet för att man får den information man vill ha, av de kanaler som man vänder sig till, sjunker ju.

Nu gäller det att se söndagskvällen som en lärdom till nästa gång, menar Ester Pollack.

– Det finns anledning att skärpa sig, se över rutinerna, ta det här som en lärdom och se till att vara betydligt snabbare nästa gång.

Läs mer: Ygeman om ”Hesa Fredrik”: Ser mycket allvarligt på händelsen

SOS Alarm tar ansvar

Linda Bengtsson, presschef på SOS Alarm, tar ansvar för situationen igår. Enligt henne berodde den sena informationen på att larmet just var ett misstag. I ett verkligt katastrofläge är det nämligen så att SOS Alarm ringer Sveriges Radio innan de sänder ut någon VMA-signal. Därför, menar hon, är risken obefintlig för att radion inte sänder ut anslutande information direkt när larmet går.

– I en skarp situation har vi kontakt med radion i förväg så att de vet att signalen kommer att komma. Men eftersom det var ett test och vi själva inte visste om att larmet av misstag gått ut, så tog vi inte den kontakten med radion som vi ju hade gjort i ett skarpt läge, säger hon till Kulturnyheterna.

Att det tog 11 minuter för radion att meddela att VMA-signalen var ett misstag, förklarar Bengtsson med att det tog tid i alla led att förstå vad som hänt.

– Det tog en stund för oss att få klart för oss att testet hade gått ut av misstag, och sedan dröjde det innan vi etablerat kontakt med radion. Och så har ju radion sina rutiner. Sammanlagt blev det 11 minuter:

– Jag beklagar att det blev så här och de besvär som testet har orsakat, säger Bengtsson.

Läs mer: SOS Alarm försökte skicka ut ”faran över”-signal – fungerade inte

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer