Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Citerade nyheter kan börja kosta

Femton år har gått sedan EU såg över reglerna för upphovsrätt.
I eftermiddag kommer ett nytt förslag. Medier som citerar innehåll från andra medier på nätet kanske måste börja betala för det. Pengar som ska gå tillbaka till medierna.

Det kallas ”länkskatt”. Nätjättar som Google kan samla in och sprida nyheter från andra medier obehindrat. Nu kan det bli ändring på det. Enligt Kulturnytt ruvar EU-kommissionen på ett nytt förslag om upphovsrätt på nätet. Det är det första förslaget sedan 2001, då det digitala landskapet såg helt annorlunda ut.

EU-kommissionen hoppas att skatten ska kunna öka mediernas vinst med 10 procent.

–Jag tycker att det är jättebra att Youtube och Google ska betala för sig. Man måste ta ansvar för det upphovsrättsskyddade material som man har på sin plattform. Är man då som Youtube, som tjänar jättemycket pengar på just det innehållet, så är det rimligt att man är med och betalar, säger Alfons Karabuda, ordförande för Sveriges kompositörer och textförfattare, SKAP

”En feltänkt idé”

Länkskatt har tidigare testats i länder som Spanien och Tyskland, men med kritiserat resultat. Skatten ska ha lett till att Google bojkottar nyhetsmaterial från länderna. Och förslaget är en vattendelare.

– Jag tror att det är en feltänkt idé, att beskatta det som är internets grundläggande beståndsdel. Hade EU agerat så här om Google varit ett fattigt företag? Hade man ändå gjort så här av principiella skäl? Det tror inte jag, säger journalisten Andreas Ekström.

Det nya förslaget ska, enligt läckta utkast, handla om en samordning av mediemarknaden inom EU. Det ska till exempel gå att enkelt prenumerera på streamingtjänster från andra EU-länder. 

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer