Medieforskaren om SVT:s nya valsatsning: riskerar bli en propagandakanal

Uppdaterad
Publicerad

I går hade SVT:s nya valsatsning Tal till nationen premiär. Partiledarna har fått i uppdrag att på 15 minuter berätta om sin politiska vision för Sverige 2028 och först ut var Kristdemokraternas Ebba Busch Thor. I dag publicerades även Jan Björklunds (L) tal. Vi frågade medieforskaren Ester Pollack vad hon tycker om programidén.

– Jag tänkte att jag faktiskt inte kom en millimeter närmre de ideologiska grunderna när jag hade lyssnat på Kristdemokraternas partiledare, att det var mer av ett ordinärt valtal, säger Ester Pollack, docent i journalistik vid Stockholms universitet.

Målet för SVT:s nya satsning är just att få partiledarna att prata om politisk ideologi, något som lätt faller bort när enskilda sakfrågor hamnar i fokus för debatten. Men vad händer när politiker får tala fritt utan journalistisk närvaro eller kritiska frågor?

– Jag har en dubbel inställning. Dels tycker jag att det är intressant och skönt att lyssna på politiker utan att de hela tiden blir avbrutna. Men risken är att det blir en propagandakanal, säger hon och tillägger:

– Sen är frågan om vi har politiker och partiledare som faktiskt förmår och är villiga att tala om ideologier. Om svaret inte är ja på den frågan blir det också svårt att få till den önskade diskussionen.

Inspireras av amerikanska valrörelsen

SVT:s programdirektör Jan Helin menar att det nya formatet kan öppna för nya möjligheter.

– Jag har saknat det vi kan se i amerikanska valrörelser där ett antal stora tal levereras hela tiden. Det är en väldig anspänning och spekulation inför talet och efteråt är det mycket journalistisk analys. Så jag tror att man kan se en möjlighet att göra en ny typ av politisk journalistik runt talen, menar Jan Helin och förtydligar ambitionen:

– Det är inte så att vi har sagt ”här är 15 minuter, säg vad du vill”, utan vi har gett en utmaning ”vad vill du med Sverige i ett 10 års perspektiv”. Vi avkräver politikerna en vision.

Konkurrens med sociala medier

Men Ester Pollack tror att det kan finnas andra drivkrafter bakom det nya formatet.

– Jag antar att det är konkurrensen med de sociala medierna som gett SVT idén, därför att där kan politiker, ostört och utan att bli avbrutna, faktiskt föra fram sitt budskap. Och det är ju en sorts motstånd mot den makt som journalister har över politiken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.