Calle Schulman (till vänster) producerade intervjun med paret som sändes i SVT under fredagen. Foto: TT/SVT

SVT anlitade Carl Philips kompis

Uppdaterad
Publicerad

PR-byrå med starka kopplingar till prinsparet producerade bröllopsintervju i SVT. ”Jag kan inte se något problem med det”, säger SVT:s nöjeschef Thomas Hall. Publicistklubbens ordförande Björn Häger tycker dock att SVT:s hållning är tveksam.

Intervjun med prins Carl Philip och Sofia Hellqvist, som sändes i SVT i fredags, kvällen före det kungliga bröllopet, sågs av 880.000 tittare.

Välkända SVT-profilen Ebba Kleberg von Sydow ställde frågorna, men det var inte SVT som producerade programmet.

Medier

Stöder prinsessans välgörenhet

Bakom produktionen stod Hard Hat Media, en byrå som ägs av Calle Schulman, en av prinsparets nära vänner. Schulmans byrå slöt 2013 ett avtal med Project Playground, välgörenhetsprojektet som Sofia Hellqvist grundat. Avtalet går ut på att tio procent av byråns vinst ska gå till den nyblivna prinsessans ideella organisation.

Byrån har också producerat reklamfilm för exklusiva dunjackor som prins Carl Philip har designat.

Hur kommer det sig att Hard Hat Media – en byrå med starka kopplingar till prinsparet – producerar intervjun i SVT?

– För att det är ett bolag som producerar formstarka produktioner till en bra peng, säger SVT:s nöjeschef Thomas Hall.

Men är det inte märkligt att SVT väljer en byrå som har så starka kopplingar till prinsparet istället för att göra intervjun själv?

– Jag hade tyckt att det var märkligt om Hard Hat också stod för innehållet. Men det här är helt ofarligt eftersom vi står för det redaktionella innehållet och programledare. Vi har haft kontroll över intervjun från första till sista sekund.

Varje gång Hard Hat tjänar pengar så går en del av dem till prinsessans välgörenhetsprojekt. Tycker du det är lämpligt att SVT väljer just den byrån då?

– Jag kan inte se något problem med det, säger Thomas Hall.

Björn Häger: Otajmat för SVT

Enligt Thomas Hall fanns det inget krav från prinsparet att just Hard Hat skulle producera programmet.

– Verkligen inte, säger han.

Publicistklubbens ordförande Björn Häger tycker SVT:s hållning är tveksam.

– Att SVT väljer att samarbeta med en byrå som har starka kopplingar till prinsparet kan öppna för kritik, säger Bjön Häger.

Han pekar på att debattvågorna kring sponsrad journalistik på Svenska Dagbladet gått höga. Frågor om transparens och journalisters oberoende har varit på tapeten efter att stjärnreportern Carolina Neurat gjort intervjuer i en sponsrad Volvo.

– Varför hyr SVT in just den här byrån? Det kommer otajmat. Just nu är det särskilt viktigt för SVT att visa sitt oberoende, säger Häger.

Schulman svarar

Kulturnyheterna når Calle Schulman på Hard Hat Media över mejl. 

”Det stämmer att vi med största kärlek ger en del av vår vinst i varje projekt till Project Playground. I det här projektet kommer vi ge en mycket större del än så till organisationen. För att vi kan”, skriver Calle Schulman.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet