Aftonbladets publisher rekryteras till SVT. Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT

Helin: ”Nyttigt att ha en känsla av fara”

Uppdaterad
Publicerad

När Kulturnyheterna når nya programdirektören Jan Helin är han försiktig med att komma med programförklaringar för SVT:s framtid.

Vilka är de största utmaningarna för SVT just nu?

– Den frågan vill jag vänta med tills jag har fått träffa och prata med medarbetarna. Det vore förmätet att komma med en programförklaring nu. Jag är väldigt glad och nyfiken på SVT. Den samlade kompetensen på företaget är bländande. Det är ett fantastiskt bolag som är en väldigt lockande miljö att jobba i, säger Jan Helin.

Jan Helin till SVT

Växlar perspektiv

Men i hans syn på framtidens mediesverige finns det två frågor man måste förhålla sig till.

– Dels: hur ska vi hitta finansiering för framtidens journalistik. Och dels, vad är public service roll framöver? Nu växlar jag fokus till den senare frågan. Jag är övertygad om att public service kommer bli allt viktigare på grund av sina kärnvärden, opartiskhet och saklighet.

– För tio år sedan levde de flesta med informationsunderskott. I dag lever alla i ett gigantiskt informationsöverskott. Och då är plattformsfrågan stigande aktuell.

Kan komma att byta fot

Frågan gäller alltså hur och var public servicebolagen ska eller bör publicera sitt material. När SVT lägger ut sina nyheter på ett socialt medium, som Facebook, då riskerar den kommersiella pressen, särskilt lokalpressen, att inte klara av konkurrensen med de två jättarna. Något som Jan Helin tidigare ställt sig skeptisk till. Hur ser han på det i dag?

– Jag har identifierat den frågeställningen som viktig. Jag kommer att sätta mig in i frågorna från ett public serviceperspektiv. Jag har inte slagit fast en behård linje men jag har uttryckt panik över att man inte har identifierat frågan tydligare tidigare.

– Det är ingen hemlighet att jag varit kritisk till hur public service gör tidigare i debatten. Men jag drar mig för att säga något definitivt nu. Jag är alltid öppen för att revidera mina ståndpunkter, säger han.

Snabbhet vs kvalitet en framtidsfråga

Vilka publicistiska värden tar du med dig från Aftonbladet till SVT?

– Till att börja med är det viktigt att se att SVT inte ska bli Aftonbladet, det är två helt olika positioner på mediemarknaden. Där jag tror att skillnaden är hur förhåller man sig till medielandskapet. Framför allt gäller det frågan kring om snabbhet är en kvalitet och hur man hanterar den frågan i public service. Där vill jag säga att det har funnits en imponerade öppenhet på SVT.

Vad händer med podden MattssonHelin?

– Jag vet inte, vi har inte pratat om det.

”Uppväxt i kvällstidningsmiljö”

Med vilka känslor är det du kommer till SVT?

– Jag är väldigt nyfiken och glad. Men jag känner en ledsenhet över att inte varje dag får gå in och träffa medarbetarna på Aftonbladet. Och jag vädjar om viss förståelse för det, men jag försöker tänka rationellt. Jag har varit chefredaktör i åtta år. Nu står Aftonbladet väldigt stabilt och jag vet att det finns ett team som kan ta över efter mig.

Känns det som det tryggare valet att gå till SVT?

– Det har inte legat i vågskålen. Jag är uppväxt i kvällstidningsmiljö. Trygghet är inte något jag reflekterat över. Jag tror att man ska vara försiktig med att se någon medieverksamhet som trygg. Det är nyttigt att ha en känsla av fara, säger Jan Helin.

Jan Helin tillträder 18 april 2016 tillsammans med Lena Glaser som nya programdirektörer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Jan Helin till SVT

Mer i ämnet