Delar av hatet mot den 14-årige pojken organiserades av en liten grupp högerextremister. Foto: TT/Facebook

Högerextremister bakom hatdrevet mot Åhléns Lucia

Uppdaterad
Publicerad

Förra veckan avbröt Åhléns en Lucia-kampanj efter att hundratals rasistiska och hatiska kommentarer riktats mot en 14-årig pojke som var med i annonsen. Nu visar en granskning gjord av Expo att högerextremister organiserat drevet i en sluten grupp på Facebook.

Bilden på en svart 14-årig pojke iklädd en luciakrona mottog hundratals rasistiska kommentarer innan reklamkampanjen togs bort av Åhléns, på begäran av pojkens familj.

Nu visar en granskning av den anti-rasistiska tidskriften Expo att en del av drevet organiserades i gruppen ”Ordet är fritt!” på Facebook, en samlingsplats för högerextrema med 1400 medlemmar – varav flera har koppling till den nazistiska Svenska Motståndsrörelsen.  

”Gå in och skriv vad ni tycker! Det är vidrigt gjort av dem att göra narr av våra traditioner så där”, skrev en användare i gruppen med en länk till Åhléns inlägg med bilden på pojken. Kort efteråt började kommentarsfältet fyllas av rasism och hat, flera inlägg postade runt samma tidpunkt.

Samlingsplats för rasism

Enligt Expo är den slutna gruppen fylld av rasism, antisemitism och konspirationsteorier. Där finns stöd för nazistiska grupperingar, bilder på Ku Klux Klan och uppmaningar till etnisk rensning.

I skärmdumpar från gruppen syns kommentarer som ”Fyfaaan vad mycket hat de får. Jag bara sitter och myser” och ”När börjar vi deportera främlingarna?”. När tusentals börjar organisera sig mot hatdrevet beskrivs de som ”anti-vita”, och följs av kommentarer som ”Jag vill också ställa mig bakom pojken och dennes familj. Knuffa dom på första båt till djungeln”.

Hatarna i minoritet

De hatiska kommentarerna mötte en betydligt starkare motreaktion, och tiotusentals svenskar har stöttat pojken i såväl Åhléns kommentarsfält som i sociala medier under hashtaggen #jagärlucia.

Trots att hatarna var i överväldigande minoritet fick konflikten stor uppmärksamhet i svenska medier, till initiativtagarnas stora glädje. ”En del av våra kommentarer e med ser jag”, konstaterar man nöjt i gruppen när artiklar som återger hatdrevet börjar dyka upp. ”Bra jobbat, mina kära näthatare”, skriver en annan användare.

Gruppen har flera gånger tidigare organiserat sig för att påverka medier, enligt Expo. Bland annat uppmanade man användare att gå in och rösta nej i en nätomröstning med frågan ”Borde polisen ta hårdare tag mot nazister?”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.