Expedition Robinson 1997 och Anna Bråkenhielm Foto: TT/Elisabeth Ohlson Wallin/Albert Bonniers förlag

Hon tog dokusåpan till Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Anna Bråkenhielm har spelat en stor roll i tillkomsten av svensk kommersiell tv. Hon har varit vd på produktionsbolaget Strix, men är framför allt känd för att ha förverkligat Expedition: Robinson och för att ha tagit dokusåpan till Sverige.

Anna Bråkenhielm har de senaste två åren skrivit på självbiografin ”Räkna med bråk”. Förutom Robinson kan hon även lägga serier som Farmen och Baren på meritförteckningen och när det gäller dokusåpans framtid är hon säker.

– Den kommer finnas i all evighet och det sa jag redan då, i början, när folk frågade hur länge dokusåpan kommer finnas – så länge folk är intresserade av andra människor, säger hon till Kulturnyheterna.

Mobbnings-tv

Anna Bråkenhielm köpte Robinson-konceptet på en tv-mässa när det bara fanns på en A4-sida. Det faktum att deltagarna skulle rösta bort varandra från ön startade en vild debatt om ”mobbnings-tv” innan programmet ens haft premiär.

Kritiken växte när den första utröstade deltagaren tog livet av sig hemma i Sverige. Nu är det svårt att föreställa sig att ett tv-program skulle kunna väcka liknande känslor.

– Det som hänt de senaste tio åren är att alla är vana vid att exponera sig själva. Innan var det helt nytt att vanliga människor byggdes upp från ingenting och blev stjärnor. Nu har ju varenda 11-åring egna kanaler. Mänskligheten har blivit mer exhibitionistisk.

Glansdagarna är slut

Enligt Anna Bråkenhielm har ”plattformsotrogna” tittare gjort att man måste producera eget, svenskt, material för att kunna överleva i dagens tv-bransch och det verkar som att glansdagarna för kommersiell tablå-tv är över.

– Jag kommer ihåg på Strix när vi hade tio miljoner tittare på våra program de senaste fem dagarna och en Robinson-final som hade fyra miljoner tittare. Det kommer inte hända igen, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.