Jan Helin: Därför sjösätter vi nya Morgonstudion

Uppdaterad
Publicerad
I en tid när nyhetsflödena blir allt snabbare, mer fragmentiserade och ”fejkade nyheter” blivit ett politiskt slagträ skapas nya behov av journalistik. Behovet av fler perspektiv på nyheterna har aldrig varit större, ambitionen att ge hela bilden av händelser och skeenden har aldrig varit viktigare.
På måndag startar vi Morgonstudion, ett nytt morgonprogram som utgör en start på SVT:s nyhetsdygn.

Vi vill vara en pålitlig nyhetskälla som väcker tanken, inspirerar till samtal och också pratar om nyheter som kan bjuda på ett skratt. Målet med Morgonstudion är ett diskussionsvilligt och energifyllt nyhetsprogram för att starta tanken på dagen kombinerat med distinkta nyhetsuppdateringar – och ett program som alltid är redo att kasta om då stora nyheter inträffar.

TV: De leder SVT:s nya storsatsning

Innehållet utgörs av en bredare nyhetsmix än vad som traditionellt kanske förknippas med SVT:s nyhetssändningar. Vi vill bredda nyhetsvärderingen och Morgonstudion arbetar därför integrerat med hela vår nyhetsredaktion, vår kulturredaktion, vår sportedaktion och våra lokalredaktioner för att bredda nyhetsurvalet och rapportera med fler infallsvinklar.

Morgonstudion och den digitala nyhetstjänsten SVT Nyheter är nya byggstenar i en utveckling av SVT:s nyhetsdygn. Det är ett arbete som vilar på en ny publicistisk strategi som vi börjar rulla ut i höst. Kärnan handlar om att SVT ska utvecklas till den nyhetsförmedlare som snabbast ger dig hela bilden.

SVT ska söka fler perspektiv

Vi tror att det blir en allt viktigare public service-position i det nu snabbt föränderliga medielandskapet där seriösa, etablerade nyhetsmedier trängs av globala aktörers annonsteknologi och i någon mån också av nya politiserade, alternativa nyhetsförmedlare som vinner mark med en endimensionell, propagandistisk bild av nyhetshändelser.

SVT ska i denna turbulens vara en oberoende nyhetsförmedlare som söker fler perspektiv för att ge hela bilden av händelse.

LÄS MER: Möt programledarna

SVT har alla förutsättningar att utveckla journalistiken över hela spektrat för att ge hela bilden.

SVT:s journalistiska berättande rymmer redan i dag allt från vårt lands mest genomarbetade dokumentära berättelser, djupgående granskningar och avslöjanden, kompetent redigerade nyhetssammanfattningar, lokala nyheter, debattprogram, nyskapande kulturjournalistik, diskussionsprogram och direktrapporteringar.

Hela nyhetsdygnet

Det är bland annat detta vi menar när vi nu utvecklar SVT:s nyhetsdygn. En av de mest fundamentala slutsatserna av digitaliseringen av media för en nyhetsförmedlare är att det krävs en tydlig närvaro över hela nyhetsdygnet.

Förr i tiden kunde en sådan analys få tv-bolag att starta 24-timmars nyhetskanaler.

I dag handlar det om att hitta rätt mellan distinkta nyhetssändningar, snabba uppdateringar, fördjupningar, debatter, extrasändningar och direktrapporteringar och förstå hur de bäst publiceras över dygnet i linjära kanaler och digitala plattformar. Det är mycket mer komplext, men det finns en tydlig ledfyr: användarnas behov av nyheter över dygnet. För att styra rätt krävs en mer djupgående förståelse av vår publik.

Tre alternativ

Vad gäller våra morgonsändningar lämnade denna analys oss med tre konkreta alternativ:

1. Lägg ner morgon-tv i SVT och satsa resurserna på annat. Så har skett med public service morgonsoffor i såväl Norge som Danmark.

2. Utveckla befintliga Gomorron Sverige så att det går mer rakt mot TV4:s Nyhetsmorgon som naturligtvis är ett nyhetsprogram, men i formen av ett magasinsprogram med matlagning och många andra moment. Det är en trevlig och framgångsrik programform som bevisat dragit den större publiken de senaste åren.

3. Se morgonen som starten på SVT:s nyhetsdygn och bygg ett helt nytt, nyhetsfokuserat morgonprogram som kontrasterar mot TV4.

Vi valde spår tre.

Ingen middag på morgonen

Vi kommer till en början att bygga formatet med så få fasta moment som möjligt. Det handlar om att våga förändring och skapa förutsättningarna för det. För många fasta moment i form av paneler och innehållsteman skulle vara tryggare, men också riskera att snabbt föra Morgonstudion tillbaka i gamla hjulspår.

Kommersiella kanaler har varit duktiga på att utveckla morgon-tv utifrån kommersiella förutsättningar.

Det har till exempel i det närmaste kommit att anses vara en naturlag att det i ett nyhetsprogram på morgonen lagas middagsmat. Det är det inte. Det är resultatet av kommersiell programutveckling där programmakarna hittat en symbios med finansiärerna och tittarna kommit att gilla det. Det är inget ont i det. Men det behöver inte vara en utgångspunkt för ett nyhetsprogram på morgonen för public service.

Relation med yngre

Ett program med så hög frekvens som Morgonstudion kan inte vara färdigt i all sina delar direkt. V

år tanke här är att börja så enkelt och nära nyhetskärnan som möjligt och ur det låta programmet utvecklas och växa fram. En del av de som engagerat sig genom att skriva om programmet före det finns har spritt uppfattningen att Morgonstudion specifikt skulle rikta sig mot yngre. Så är inte fallet.

Sant är att SVT:s nyhetsutbud har ett behov av att upprätta en relation med yngre nyhetsintresserade. Det är ett behov som Morgonstudion ensamt omöjligt kan leverera på.

Väcka diskussion kring nyheter

För yngre specifikt gäller i dag självklart digitala kanaler, men för nyhetspubliken generellt gäller alltjämt en gammal sanning: Nyhetspubliken förenas inte av ålder.

Den förenas av engagemang i samhällsfrågor, nyfikenhet på omvärlden, viljan att väcka tanken och diskussionen kring nyheterna.

För alla dem hoppas vi att Morgonstudion ska bli ett givande program.

Fotnot: Det här är en kortad version av Jan Helins text, läs hela här

Se morgonstudion varje vardag

Visa

Morgonstudion sänder varje måndag till fredag mellan klockan 06.00 och 09.10 i SVT1. Du kan givetvis också se oss i SVT Play när det passar dig.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer