Journalist får sparken – hade hittat på källor

Uppdaterad
Publicerad

Den kritiserade sportjournalisten använde sig av påhittade källor. Nu ber Ekstrabladets chefredaktör läsarna om ursäkt – och avskedar journalisten.

En sportjournalist på Ekstrabladet får sparken efter att ha hittat på källor. Av 787 artiklar han har skrivit under året har man hittat fingerade namn i tre.

Ekstrabladets chefredaktör Poul Madsen har med anledning av händelsen skrivit ett ångerfyllt brev till tidningens läsare.

”Vi hittar inte på saker”

”För en chefredaktör är det här värsta tänkbara läge: Jag har blivit lurad av en medarbetare, men ännu värre: Vi har också lurat läsarna (…) Nn har hittat på källor och använt dem i sina artiklar. Det här kom vi på i torsdags förra veckan och avskedade honom omgående, för att han grovt brutit mot något som självklart är en regel på det här stället: Vi hittar inte på saker”, skriver han.

Översättningen är gjord av Journalisten.

Den avskedade sportjournalisten hade tidigare fått hård kritik efter en artikel i tidningen där han rankade svenska och danska fotbollsspelares fruars utseenden.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer