Mediechefer kritiserar nya medieutredningen

Uppdaterad
Publicerad

Expressens Thomas Mattsson tycker medieutredningen kört i diket. Utredaren Anette Novak slår tillbaka: ”Oroväckande storstadscentrering”.

Den stora medieutredningen, som drog igång för fem veckor sedan, har redan mött skarp kritik. Först ut var Expressens Thomas Mattsson som skrev i sin blogg att branschen börjar tvivla på medieutredningen. En lång rad mediechefer hakade på och kritiken tjocknade. 

Lull-lull istället för proffsigt

Missnöjet handlar om samrådet som medieutredningen arrangerade i Husby. Utredarna ville möta branschrepresentanter och samla in feedback, men enligt de kritiska mediecheferna gick det mesta över styr. Allt från inbjudningar som skickades till fel personer till runda-bords-samtal på alldeles för låg nivå. Lull-lull istället för proffsighet, tyckte mediecheferna.

Medier

– Flera viktiga medieföreträdare som kommit till Husby försvann snabbt därifrån när de insåg hur illa upplägget var, säger Thomas Mattsson, som inte själv deltog i mötet.

Han kritiserar också mediutredarna för att lägga samrådsmöten utanför Stockholm, nästa träff är planerad i Nordmaling. Istället borde medieutredarna ägna tid åt att träffa de stora mediehusens företrädare, tycker Mattsson.

Novak: ”Oroväckande”

Anette Novak slår tillbaka.

– Thomas Mattssons inställning är ett symptom på en storstadscentrering som är oroväckande, säger hon.

Tanken med att lägga samrådsmöten i olika delar av landet handlar om att fler ska ha tillgång till åtminstone ett möte. Anette Novak pekar på att utredningen ska ha medborgarnas bästa, och inte medieföretagens, i fokus.

”Chockstarten”

Olle Lidbom, en av Anette Novaks experter i medieutredningen, tycker att medie-Sverige överreagerar. Han deltog inte själv i mötet i Husby, men menar att kritiken är hårdvinklad.

– Det låter som en kvällstidningslöpsedel: ”Chockstarten: Novaks utredning havererade på en natt”, skrattar han.

Olle Lidbom tycker det är för tok för tidigt att döma ut medieutredningen efter ett första möte. Han tror också att mediecheferna med sin kritik försöker puffa medieutredningen i en riktning som passar mediehusens intressen.

– Men utredningens har inte till syfte att bara rädda mediehusen, det handlar om journalistikens och demokratins fortlevnad. Mediehusen menar att det är det synonymt, men det är det inte, säger Olle Lidbom.

– En statlig utredning som ska utreda fordonsindustrin skulle givetvis  prata med Volvo, Saab och Scania. Det är orimligt att utredningen inte träffar branschens största aktörer, säger Thomas Mattsson.

Utredare på fritiden

Thomas Mattsson ifrågasätter också om utredningens chef Anette Novak har tid med att leda medieutredningen. Hon har ett heltidsjobb som vd för Interactive Institute och förväntas sköta utredningsuppdraget på sin fritid.

– Det är inte seriöst att Novak ska ha två jobb. Om regeringen menar allvar måste man se till att lösa det, säger Thomas Mattsson, som föreslår att Anette Novak ska ta tjänstledigt från sitt vd-jobb.

Anette Novak var själv skeptisk till att regeringen tyckte att hon skulle hinna sköta sitt uppdrag på fritiden. Nu har hon meddelat departementet att hon behöver mer arbetstid i uppdraget för att hinna klart till sin första deadline i oktober.

– Jag väntar på svar. Det skulle givetvis gå att jobba heltid i uppdraget, säger Anette Novak.

Kört i diket

Thomas Mattsson vill att utredarna och att de ska ompröva beslutet att inte ha enskilda möten med de stora medieaktörerna.

– Om utredarna går i polemik med branschen har medieutredningen kört i diket, säger Thomas Mattsson, som understryker att han vill väl med sin kritik.

– Jag tror honom, men det finns mer konstruktiva sätt att kommunicera. Vi borde inte lägga den lilla tid vi har på metadiskussioner utan se till att få jobbet gjort, säger Anette Novak.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet