”Perfekt ammunition för public service-kritiker”

Uppdaterad
Publicerad

Smygreklam har förekommit i flera SVT-serier inköpta från produktionsbolag. Programchefen Mikael Österby säger att det är svårt att skydda sig mot avtalsbrott och kan inte garantera att fler produktionsbolag använt sig av sponsring och produktplacering. Medieanalytikern Olle Lidbom menar att smygreklamen rubbar förtroendet för SVT.

– Förtroendet är SVT:s grundkapital. Därför är det väldigt graverande att bolaget inte har bättre koll på sina underleverantörer. Man måste hitta ett bättre sätt att skydda sig mot avtalsbrott, säger Olle Lidbom.

Tror du att det finns fler produktionsbolag som agerat på samma sätt?

– Ja, det kan det säkert finnas. Produktionsbolag vill få intäkter men SVT vill betala lite, där uppstår en krock.

Vad kan det här innebära på längre sikt för public service?

För public service-kritiker är det här perfekt ammunition. SVT spelar högt med sitt förtroende och sitt oberoende.

Se hela Olle Lidboms kommentar på Kulturnyheternas avslöjande i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.