Radiohuset vid Gärdet i Stockholm. Foto: TT

”Public service hindrar inte konkurrenterna”

Uppdaterad
Publicerad

Efter hård debatt om hur public service påverkar mediemarknaden har Myndigheten för Radio och TV utrett frågan.

Snedvrider public service-bolagen konkurrensen på den svenska mediemarknaden? Den frågan har varit en het potatis i mediedebatten på senare år, i takt med att den ekonomiska krisen i branschen har förvärrats med omfattande uppsägningar av journalister som följd.

Nu har Myndigheten för radio och tv utrett frågan, och presenterade resultatet i en ny rapport på tisdagen.

I den fastslår man att den främsta anledningen till att medievärlden krisar är övergången från tryckta till digitala medier, och den ökade konkurrensen av en globaliserad nyhetsvärld.

Hindrar inte konkurrensen

Man menar också att SR och SVT påverkar mediemarknaden på ett positivt sätt, genom att erbjuda läsare och tittare ett brett utbud av nyheter. Samtidigt ser man också en viss negativ effekt för andra mediebolag, eftersom de konkurrerar om samma läsare, även om SVT och SR inte beskrivs som en betydande faktor bakom den pågende mediekrisen.

Resultaten är alltså lite dubbla, men i  sin sammantagna bedömning landar Myndigheten för radio och tv i att  ”public service-bolagen, utifrån sina givna uppdrag, inte kan anses agera på ett sätt som uppenbart hindrar konkurrerande medier”.

Hoppas kunna sätta punkt

Rapportens slutsatser tas emot med glädje från Hanna Stjärne, vd för SVT, som nu hoppas kunna sätta punkt för diskussionen om public service roll i mediekrisen.

– Rapporten visar att det är digitaliseringen och globaliseringen som är de stora utmaningarna för mediebranschen. Nu kan vi lägga debatten om public services marknadspåverkan åt sidan och istället inom branschen fokusera på de verkliga utmaningarna, skriver Hanna Stjärne, vd för SVT, i ett uttalande.

Från branschorganisationen Tidningsutgivarnas håll, som har varit en av de starkaste rösterna i kritiken mot public service, är man mindre positivt till rapportens sammantagna bild.

– Det är ett horribelt påstående. ”Utifrån sitt givna uppdrag” skriver man, men det är ju uppdraget man måste titta på. Vi har aldrig påstått att de andra utmaningarna inte finns, men givet de förändringar som nu sker på mediemarknaden måste man göra en ny analys av vad public service har för effekt på marknaden, säger Raoul Grünthal, ordförande för Tidningsutgivarna.

Föreslår ökad förhandsgranskning

Rapporten föreslår också att konkurrerande medier ska få större möjligheter att begära förhandsgranskningar när SVT och SR lanserar nya tjänster. Det menar SVT:s vd är ett misstag, och pekar på att den typen av förhandsgranskningar bara finns i hälften av EU:s länder.

– Det är anmärkningsvärt att Sverige ska leda utvecklingen när det gäller att begränsa public service. Public services verksamhet regleras av bland annat sändningstillstånd och anslagsvillkor i en omfattande process där hela branschen rådfrågas, säger Stjärne, som menar att SVT därefter måste kunna bestämma själva.

Raoul Grünthal tycker tvärtom att detta är en utmärkt slutsats, och hävdar att det är naivt att tro att public service själva ska ha ansvaret för att bedöma vad som kan konkurrera med andra medier.

– Det jag tycker är bra med rapporten är att man problematiserar public service och konstaterar att det har en negativ inverkan på den övriga mediemarknaden. Man konstaterar också att förhandsprövningssystemet inte har fungerat och behöver förnyas, säger Raoul Grünthal.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.