Public service tappar i förtroende. Foto: TT

Public service tappar i Förtroendebarometern

Uppdaterad
Publicerad

Allmänhetens förtroende för public service minskar enligt en ny undersökning.

Under onsdagen presenterades Medieakademins årliga Förtroendebarometer och både SR och SVT tappar i förtroende. Men trots den fallande trenden, från 66 till 60 procent, så hamnar SVT på femteplats i förtroendetoppen. SR hamnar på en tredjeplats trots tappet från 70 till 64 procent.

– SVT och Sveriges Radio ligger i topp bland medier i Sverige och har en särställning även om vi tappar i år. Vi tar det på allvar. Denna mätning är en av flera som mäter förtroende och andra mätningar kommer att presenteras under våren. I Förtroendebarometern har vi de senaste åren sett en långsamt nedåtgående trend för många medier och så även för SVT, säger SVT:s vd Hanna Stjärne:

– Detta speglar den utveckling man kan se runtom i världen, att förtroendet för seriösa medier och samhällsinstitutioner sjunker. En polariserad debatt och ett hårdare samhällsklimat är en allvarlig signal till oss alla.

Universiteten står starkt

Den aktör som svenskarna har störst förtroende för är Systembolaget som, precis som förra året, innehar förtroendetoppens förstaplats med 70 procent. På andra plats hamnar svenska universitet och högskolor.  

Undersökningen som ligger till grund för Förtroendebarometern 2017 omfattar 1200 webb-intervjuer med personer som är äldre än 15 år genomförda mellan 13 och 28 mars 2017. Undersökningarna har gjorts årligen sedan 1997 och är sammanställd av Kantar Sifo.

Förtroendebarometern 2017

De samhällsaktörer som har största förtroendet bland svenska folket (förra årets siffror inom parentes):

1 (1). Systembolaget – 70 procent har mycket eller ganska stort förtroende (70 i fjol)

2 (4). Universitet/högskolor – 65 procent (65)

3 (1). Sveriges Radio – 64 procent (70)

4 (6). Ikea – 61 procent (61)

5 (3). SVT – 60 procent (66)

De samhällsaktörer som har minst förtroende:

TV3 – 9 procent (9)

Expressen – 10 procent (10)

Feministiskt initiativ – 11 procent (12)

Arbetsförmedlingen – 12 procent (13)

Facebook – 12 procent (mäts för första gången)

De som har ökat mest: Centerpartiet, från 20 till 30 procent, dagspressen, från 24 till 31 procent, och facket, från 22 till 29 procent.

De som har minskat mest: Postnord, från 37 till 16 procent, Moderaterna, från 34 till 22 procent, Ericsson, från 28 till 20 procent, Svenska kyrkan, från 41 till 34 procent, och polisen, från 61 till 54 procent.

Fakta: Medieakademin

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.