Foto: Stefan Lindblom/TT & Fredrik Sandberg/TT

Så betalar företagen för att visas i SVT

Uppdaterad
Publicerad

Public service ska vara fritt från kommersiell påverkan. Trots det kan företag betala för att synas i rutan. Det visar en granskning som Kulturnyheterna har gjort.

I femton år har SVT visat föreställningar från Fredriksdalsteatern runt jul. Enligt teatern kostar det drygt 800.000 kronor att spela in och sända, men arvodet från SVT har sänkts successivt.

Senast betalade SVT bara hälften av kostnaden – 400.000 kronor.

– Då ingår ingen som helst lön. Det är bara kostnaden för att kunna genomföra inspelningen. Pengarna från SVT går nästan enbart till inspelningskostnaden, säger Mikael Lindell Bohlin, produktionsledare på Fredriksdalsteatern.

Sänkta arvoden

För att föreställningen ska kunna nå tv-rutan måste teatern alltså hosta upp ur egen ficka. Skådespelaren Eva Rydberg, som äger Fredriksdal, har själv gått in med 300.000 kronor. Resten av mellanskillnaden har kommunen bidragit med.

Så har avtalen inte alltid sett ut.

– Jag har jobbat här i 30 år, sedan Nils Poppes tid. Då fick alla skådespelare betalt. Allt från rekvisitörer till scenarbetare. SVT betalade till och med för de platser i salongen som tv-kamerorna blockerade. Det har förändrats nu, säger Mikael Lindell Bohlin.

Låter privata aktörer betala

När ett företag betalar för att producera material som sedan sänds i SVT, kallas det för ”indirekt sponsring”. Det betyder att ett externt produktionsbolag får ta in sponsorer för att betala för en produktion. Det kan vara okej så länge inga reklambudskap finns i produktionen. Reklam i public service bryter mot radio- och tv-lagen.

– Vi har i uppdrag att använda licenspengarna så bra som det bara går. Det gör vi i det här fallet genom att använda oss av den möjlighet som finns reglerad: låta aktörer finansiera delar av en produktion till ett produktionsbolag, säger Lena Glaser, programdirektör på SVT.

”Det är lite fult”

En annan tv-tradition kring jul är cirkus. De senaste sju åren har SVT sänt föreställningar av Cirkus Maximum. Men i år är det ett annat cirkusföretag som får synas. Maximum hade inte råd att betala.

– Det kostar runt 150.000 kronor för oss att spela in föreställningen och vara med i SVT. I år valde vi att tacka nej. Vi sa till SVT att vi gärna är med men att vi inte betalar några pengar. Då gick det till en konkurrent som var villig att öppna plånboken, säger Helena Schicht, turnéledare på Cirkus Maximum.

Varför har ni valt att betala för att vara med i SVT?

– Det är marknadsföring. Vi visar upp oss. 

– Det är lite fult tycker jag. SVT förlorar sin public service-legitimitet – oberoende och kvalitet. Nu är det precis som vilket annat kommersiellt bolag som helst.

”Väldigt olyckligt”

I år är det istället Cirkus Olympias som syns i tv. Föreställningen har cirkusen betalat helt själv och SVT köper visningsrätten av ett produktionsbolag.

– Vill man vara med på tv så måste man betala, sägs det, säger Henryka Bengtsson, cirkusdirektör på Cirkus Olympia.

Trots att cirkusarna själva betraktar sina tv-föreställningar som reklam för den egna verksamheten, hävdar SVT att det inte stämmer.

– Om tolkningarna blir att man köper sin plats i SVT är det väldigt olyckligt. Också att vi skulle betala för lite eller låta produktioner finansieras på lite halvslarviga sätt. Det är inte bra. Det behöver vi i så fall se över, säger Lena Glaser.

Sponsring i public service

Sveriges Television ska vara reklamfritt enligt sändningstillståndet. Sponsring är inte tillåtet – med några få undantag (Internationella evenemang som Eurovision Song Contest eller stora sportevenemang, till exempel).

Indirekt sponsring, där till exempel ett externt produktionsbolag tar in sponsorer för att finansiera en tv-serie, som sedan visas i SVT, kan vara tillåtet i vissa fall. Men då bara om de redovisas tydligt för tv-tittarna före eller efter programmet, om de inte innebär att ett reklambudskap framhävs och bara om det inte kan leda till att SVT:s integritet ifrågasätts.

Undantag från sponsrade program i SVT finns dock, men sponsringsbidraget får aldrig gå till SVT direkt. Det gäller stora sportevenemang och samsändningar med Europeiska radio- och tv-unionen, EBU, till exempel Eurovision song contest, som SVT är värd för. SVT får sända max 20 sådana evenemang per år.

Sändningstillstånd för Sveriges Television AB

Riksrevisionen: Regler och rutiner för indirekt sponsring

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.