Rättviseräknare ska skapa jämställdhet

Uppdaterad
Publicerad

Den största globala granskningen någonsin om vem som får synas i medierna är i full gång.

Nu vill Rättviseförmedlingen hjälpa svenska mediehus att bli bäst i världen på jämställdhet.

Klistra in webbadressen i rutan och klicka. Vips så spottar Rättviseförmedlingens nya digitala redskap ut fakta om alla som kommer till tals i artikeln: Antal män och kvinnor, nordisktklingande namn eller inte och uppgifter om expertrösten är en man eller kvinna.

– Vi vill underlätta för medieredaktioner att räkna och få siffror på hur det faktiskt ser ut, säger Seher Yilmaz, ordförande i Rättviseförmedlingen.

Medier

Tävling i könsbalans

Som Kulturnyheterna har berättat tidigare fick Rättviseförmedlingen närmare tre miljoner kronor förra året för att utveckla verktyget Rättviseräknaren. Om några veckor ska den testköras av intresserade redaktioner runt om i landet.

Målet är att fler röster ska höras i svenska medier och att balansen mellan kvinnor och män ska jämnas ut. Idag är runt en tredjedel av personer som syns på bild i svenska medier kvinnor, männen dominerar.

Global Media Monotoring Project (GMMP) presenterar sina världsomspännande resultat i höst. Granskningen av vem som får synas i medierna har gjorts var femte år sedan 1995, och årets upplaga blir den största någonsin. 139 länder är deltar i studien. Andelen kvinnor som syns i medierna har ökat, stadigt men långsamt. Från 17 procent vid starten för 20 år sedan till 25 procent vis senaste mätningen 2010.

Seher Yilmaz hoppas att Rättviseräknaren kommer hjälpa svenska mediehus att bli bäst i världen. Hon vill att verktyget blir standard i medie-Sverige, ett sätt för redaktionerna att mäta sig mot varandra, nästan som en tävling.

– Det kan fungera som en morot. Så fort man vet att någon annan jobbar med en fråga så vill man själv haka på för att inte halka efter, säger hon.

Könstavla triggar balans

Seher Yilmaz understryker att mycket redan har hänt i svenska mediers arbete med könsbalans och att de flesta redaktioner redan räknar män och kvinnor. Men det finns inget gemensamt sätt att räkna på och det tror hon är nyckeln för att utvecklingen ska snabba på.

En redaktion som satt målet att nå total balans i bilder på män och kvinnor är nyhetstjänsten Omni. Ett av redaktionens elva budord lyder: ”Om man ska tro världens nyhetsmedier så består världen nästan bara av vita män. Vi vet bättre och visar det”.

För att uppnå målet har redaktionen hängt upp en genusstavla över nyhetsdesken. Siffrorna som tickar fram på skärmen visar klart och tydligt hur många kvinnor och män som syns på bilderna i appen.

– Fördelen med att ha tavlan framför ögonen är att det blir så tydligt om vi misslyckas, säger Jenny M Karlsson, redaktör på Omni.

Gubbtunga nyhetsdagar

Hon menar att siffrorna är nödvändiga för att inte falla in i slentrianen och välja en man på bild. Det kan till exempel handla om att bildsätta en nyhet om decemberöverenskommelsen.

– Då är det lätt att tänka: ”Här är statsministern – in med honom”. Men man kan lika gärna välja Kinberg-Batra, hon är precis lika relevant, säger Jenny M Karlsson.

Vissa nyhetsdagar har visat sig vara gubbtunga. Om nyhetsflödet domineras av sport eller ekonomi, händelser som SCA-skandalen, måste redaktionen jobba kreativt på andra områden för att räta upp balansen. Men Omnis redaktörer är övertygade om att läsarna uppskattar appen mer när lika många kvinnor som män syns på bilderna.

– Dessutom är det vårt lilla bidrag till något större: Att uppvärdera och synliggöra kvinnor i maktpositioner. De som inte syns kan man inte inspireras av, säger Jenny M Karlsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet