Jimmie Åkesson, Sverigedemokraternas partiledare. Foto: Henrik Montgomery/TT

Var femte artikel handlade om SD under valrörelsen: ”Utgör en bra story”

Uppdaterad
Publicerad

Under veckan före valet 2018 handlade var femte nyhet om Sverigedemokraterna. De fick även mest kritiska omnämnanden i medierna. Dessutom uppmärksammade medierna det politiska spelet och skandaler i högre grad än politiska sakfrågor. Det visar en ny forskningsrapport från Institutet för mediestudier.

Sverigedemokraterna var det parti som syntes mest i medier under den sista veckan före valet, trots att det rent storleksmässigt bara hamnar på tredjeplats. Samma vecka fick partiet även flest kritiska omnämnanden i medierna, visar den nya forskningsrapporten Kampen om mediebilden. Forskningsrapporten är sammanställd av två forskare vid Göteborgs universitet, Jesper Strömbäck och Bengt Johansson.

Konfliktfyllda historier premieras

– Det som vi har störst belägg för är att det dels beror på att SD utgör en bra nyhetsstory som journalisterna nappar på, och dels att kritiken mot SD kommer från två håll, både från allianspartierna och de rödgröna, och att det är den kritiken som förmedlas via medierna, säger Lars Truedson, redaktör för rapporten och föreståndare vid Institutet för medieforskning.

Det är inte så mycket journalisters politiska partiskhet som journalisters nyhetsvärdering, där lättberättade, konfliktfyllda historier premieras, som styr vad publiceras, är en av slutsatserna.

En ny tendens i mediernas valbevakning är att redaktionerna bjuder in till allt fler egna forum för debatter och intervjuer. Enligt studien verkar politikerna ha funnit sig i den spelplanen, trots att de idag har många egna kanaler att sprida sin politik. För politikerna var årets valrörelse den mest hektiska någonsin, där de sprang mellan tv-debatter och intervjuer i både traditionella och nya format.

”Journalister och mediekonsumenter är lata”

Studien visar även att medier har en tendens att gestalta politik som ett skandalfyllt, strategiskt spel. I Medievalsundersökningen 2018, i vilken 1 645 nyhetsartiklar och inslag från både morgon- och kvällstidningar och etermedier har granskats, gestaltades 57 procent av alla valnyheter som spel eller skandal, och bara 43 procent som sakfrågor.

Vad beror det här på?

– Det blir lättare att göra en bra story när det finns tydliga vinnare och förlorare till exempel. Då behöver man inte jobba lika hårt som journalist, säger Lars Truedson och fortsätter:

– Både journalister och mediekonsumenter är lite lata och läser eller tittar hellre på en bra, välberättad story. Och det är lättare att få till med vissa ingredienser i. Men ibland händer det att journalister gör spännande journalistik av tillsynes ”tråkiga” frågor.

Förlorar förtroende

Samtidigt finns flera studier som visar att gestaltningen av politik som spel och skandal leder till att allmänheten förlorar förtroende för såväl politiker och politiska institutioner som journalister och nyhetsmedier, säger Lars Truedson.

Sedan 1979 har Institutet för mediestudier granskat svenska mediers rapportering under valrörelser, i den så kallade Medievalsstudien. Man har bland annat analyserat vilka sakfrågor som har stått på agendan, samspelet mellan de politiska partierna och medierna samt mediernas urvalsmakt.

Fokus på regeringsbildningen

De politiska sakfrågor som dominerade i mediernas rapportering under valrörelsen 2018 var vårdfrågor (15 procent). På andra och tredje plats kom invandring (13 procent) och polis och rättsväsende (10 procent).

Något som också dominerade valbevakningen är turerna kring regeringsbildningen, och enligt studien var det ofta journalisterna själva som spekulerade kring olika regeringsalternativ.

– Regeringsfrågan ju är en fråga som handlar om politiskt spel och det var i centrum under valrörelsen, säger Lars Truedson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.