Modemagasinen förändras när klimatfrågan blir allt mer aktuell

Publicerad

Efter att flygets klimatpåverkan hamnade i fokus för debatten började flera resemagasin skriva mer om miljövänligt resande. Nyligen visade dock en FN-rapport att klädindustrin är en värre miljöbov än flyget. Kulturnyheterna frågade hur modemagasinen arbetar för en mer hållbar industri.

Nyligen slog FN fast att klädindustrin släpper ut mer växthusgaser än flyget. Den stora klimatpåverkan sker vid tillverkningen – från vattenslukande bomullsodlingar, till giftiga kemikalier. Att miljöfrågan hamnat i fokus de senaste åren gör att modejournalistiken påverkas.

– Vi är med och sätter tonen för konversationen. Där tror jag att modejournalistiken har en viktig roll att spela, säger Daniel Björk, chefredaktör för Bon.

”Har ett jätteansvar”

Caroline Thörnholm, chefredaktör för Plaza kvinna, håller med Daniel Björk.

– Vi har ett jätteansvar, säger hon.

Hon berättar att Plaza kvinna varje år sedan 2016 ger ut ett nummer som helt tillägnas hållbarhet, men att miljötänkandet genomsyrar arbetet året om:

– Vi gör aktiva val när vi lyfter nyheter om mode och skönhet eller gör designerintervjuer. Till exempel vill vi lyfta de desginers som har en miljömedvetenhet.

För Caroline Thörnholm är det samtidigt viktigt att inte komma med pekpinnar. Istället tror hon att modemagasinen kan inspirera och vägleda till mer hållbar konsumtion.

Långsiktighet vs. förnyelse

Daniel Björk tror att det är viktigt att skriva om hur man bygger en långsiktig garderob, och hur man kan göra mer genomtänkta köp som faktiskt passar ens livsstil och personlighet, och därför kommer till användning.

– Vi på Bon har alltid sysslat med mer långsiktig konsumtion. Men vi diskuterar mer nu, och försöker hitta nya sätt att prata om kläder och vad vi har för relation till våra plagg.

För många svenskar är relationen kortvarig. I snitt köper vi ungefär 13 kg kläder om året, men slänger bort 8 kg, enligt siffror från SCB. 

Mode handlar ju väldigt mycket om förnyelse. Blir det inte lite dubbla budskap när man å ena sidan ska återanvända, å andra sidan förnya sig? 

– Ja, det är paradoxen – att vi arbetar i en industri som är trendbaserad. Men vi vill komma bort från billigt slit –och slängmode och istället bygga upp en garderob som kan följa med över tid, säger Caroline Thörnholm som själv numera bara köper vintage och secondhand.

– Den stora utmaningen som jag tampas med är huruvida det finns ett inbyggt systemfel i modet. Går det att komma bort från ett förhållningssätt till kläder som handlar om att ha det nyaste?, säger Daniel Björk, chefredaktör på Bon och utvecklar:

– Det är en sak prata om att vi ska ha en slimmad garderob och återanvända våra plagg... men i verkligheten är det inte säkert att man klarar av att leva upp till det.

Cafés chefredaktör: svagt av oss

Kulturnyheterna har sökt fler modemagasin, som dock avböjt intervju. Några har ändå gett en skriftlig kommentar.

Damernas värld skriver att de viger en sida per nummer åt hållbarhet och ibland ger ut hela hållbarhetsnummer. De har även minskat sina produktsidor (sidor med köptips), något även tidskriften Styleby gjort. Båda magasin vill ändå ha kvar produktsidorna eftersom de efterfrågas av läsare.

Kristofer Steneberg, chefredaktör för Café och King, avböjer intervju eftersom han känner att de inte gör tillräckligt. Han skriver:

”Det är svagt av oss ärligt talat och vi måste bättra oss – bli en aktör som inte väjer för att säga att hejdlös konsumtion av snabbt mode är fel väg.”

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer