– Vi har med oss österrikisk barockmusik från 1600-talet. Det var vår ensembles första repertoar, berättar Stefan Gottfried, organist i den orkestern.
Stefan har med sig två instrument till konserten i Stockholm: Kammarorgeln, som har en mjuk klang, och cembalon som ger en spännande rytmisk attack.
Ensemblens grundare Nikolaus Harnoncourt började som cellist i Wiener-symfonikerna på 1950- och 60-talen, men hade även en internationell karriär som dirigent med sin Concentus Musicus Wien, som han grundade tillsammans med sin hustru Alice Hoffelner Harnoncourt.
Gick bort i vår
Harnoncourt som avled i mars i år blev en stor inspiratör – inte minst för den 15-årsjubilerande Stockholm Early Music Festival som pågår fram till måndag, med fokus på barock-, renässans- och medeltidsmusik. En festival helt i Harnoncourts anda.
– Den rätta klangen ska nå våra nutida öron. Genom de instrumenten musiken var avsedd för, berättar festivalgeneralen Peter Pontvik
Nikolaus Harnoncourt var en pionjär som med sin envisa nyfikenhet bidrog till att fördjupa kunskapen om den tidiga musiken. Mellan 1972 och 1992 undervisade han även i dirigering vid Mozarteum i Salzburg. 1994 tilldelades han svenska Polarpriset för sin gärning.
Ledde en motrörelse
Nikolaos Harnoncourt nöjde sig inte med enkla. Till skillnad från många samtida musiker som hade en romantiserande bild av hur tidig musik skulle spelas, sökte han sin inspiration i källan, grävde i arkiven och forskade.
– Det var en motrörelse. Han repeterade i fyra år innan han presenterade sin version, berättar Pontvik.
– Han var en av de första stora pionjärerna tillsammans med Gustav Leonhardt och många andra underbara personer. De tog risken och sa rakt ut: ”Vi vill inte spela Bach på traditionellt vis. Vi vill veta hur musiken är avsedd att spelas och hur instrumenten lät förr.”
Stockholm Early Music Festival pågår mellan 3 och 6 juni.