Bortglömd opera framförs i Berwaldhallen

Uppdaterad
Publicerad

På fredag framförs för första gången på 125 år Helena Munktells opera ”I Firenze” i Berwaldhallen. När den hade premiär 1889 var det den första operan skriven av en svensk kvinna att spelas i Sverige.

– Hon hade känsla för det dramatiska, säger musikforskaren och radioproducenten Christina Tobeck.

Operan ”I Firenze”, på svenska ”I Florens”, utspelar sig i konstnärskvarteren i Florens under 1400-talet. Sopranen Susanna Andersson och tenoren Joel Annmo gör huvudrollerna som kärleksparet Gemma och Stefano.

När operan hade premiär 1889 på Kungliga Teatern i Stockholm fick den mycket goda recensioner, spelades i flera år och framfördes även i Paris. Men efter det sista framträdandet 1892 hamnade operan i glömska. Genom projektet Levande Musikarv har dock noterna åter blivit tillgängliga. De finns på Musik- och Teaterbiblioteket och dessutom fria i digital form.

Sätts upp i Berwaldhallen

Musikforskaren och radioproducenten Christina Tobeck har gjort en serie radiodokumentärer om Helena Munktell. Det är också hon som har initierat konserten på fredag i Berwaldhallen med Sveriges Radios symfoniorkester, Radiokören och solister under ledning av Tobias Ringborg.

– Helena Munktell kom från en musikalisk familj, från herrgården i Grycksbo i Dalarna, berättar Christina Tobeck. Det var en stor syskonskara. Helena var yngst av nio syskon. Det musicerades väldigt mycket i hemmet och Helena var mycket musikalisk.

”Känsla för det dramatiska”

Hon studerade musik för många framstående lärare både i Sverige och i Paris.

– Hennes musik är melodiös, det märker man bland annat i hennes sånger, säger Christina Tobeck. Hon hade också känsla för det dramatiska, det märks tydligt i hennes orkesterverk och i operan. Hon hade känsla för att utnyttja orkestern, den är fransk i tonen.

Uppfördes utomlands

Till en början skrev Helena Munktell mest i det mindre formatet, för sång och piano. De kunde hon ofta framföra själv. Men när hon började ge sig på att skriva större verk, för orkester, stötte hon på motstånd. Helena Munktell hade lättare att få sin orkestermusik uppförd utomlands än i Sverige. Hennes kanske främsta orkesterverk ”Bränningar” spelades aldrig i Sverige under hennes livstid och uruppfördes istället i Monte Carlo.

– När kvinnorna började skriva i större former så blev de ju konkurrenter om det lilla utrymme som fanns, berättar Christina Tobeck. I Sverige fanns på den tiden bara en enda professionell orkester, Hovkapellet.

– I recensioner stod det ofta att ”det var ju bra för att vara skrivet av ett fruntimmer”.

Helena Munktell lyckades trots allt syssla med musiken hela sitt liv och hade ett gott rykte i musikkretsar. Hon blev invald i Musikaliska akademien, liksom i franska Societé National de Musique.

Sveriges svar på Franz Lehár

Munktell var också en av grundarna av Föreningen Svenska Tonsättare, den enda kvinnan av de 38 stiftarna. Snart är det alltså möjligt att höra musiken för första gången, efter verkets 125-åriga törnrosasömn. Hur låter då musiken?

– Ibland låter det ganska modernt, säger tenoren Joel Annmo. Nu är jag kanske lite barnslig, men det första jag tänkte när jag hörde början på den stora romansen jag sjunger var en sådan där Disneyprins- och prinsessduett. För det låter precis som att en Disneysång ska starta. Jag tycker att sånt är jättekul!

– Jag tycker det är härligt, säger sopranen Susanna Andersson. Musiken är väldigt melodisk. Jag brukar säga att Munktell är Sveriges svar på operettkungen Franz Lehár. Det finns lite operettkänsla i musiken, i just det här romatiska. Hon leker också mycket med nya tonarter. Helt plötsligt kan det komma toner som man inte är beredd på.

”I Firenze” spelas på Berwaldhallens säsongsavslutning kl 19.00 den 9e juni. Operan sänds också i Sveriges Radios P2 den 21 oktober.

Levande musikarv

Levande musikarv syftar till att lyfta fram, inventera och tillgängliggöra mångfalden i det svenska musikarvet. Projektet har initierats av Kungliga Musikaliska Akademien och mobiliserar ett brett spektrum av professionella krafter inom det svenska musiklivet. Grunden är ett samarbete med Statens musikverk, Musik- och teaterbiblioteket, Svensk Musik och Sveriges Radio.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.