Garpes version av operan Carmen driver med mansrollen

Uppdaterad
Publicerad

På lördag är det premiär på Kungliga operan för en klassiker från 1800-talet, men i modern tappning: operan Carmen, i regi av Johanna Garpe. Garpes Carmen driver med mansrollen och går sin egen väg.

Carmen är en fransk opera i fyra akter med musik av George Bizet. Operan utspelar sig i Sevilla på 1820-talet och sattes upp för första gången i Paris 1875. Librettot av Henri Meihac och Ludvig Halévy är baserat på Prosper Mérimées kortroman Carmen.

Carmen är kvinnan som alla män vill ha. Hon är en ung, vacker, kaxig och självsäker romsk kvinna som vill gå sin egen väg och som själv väljer sina älskare. Hon inleder ett stormigt förhållande med den svartsjuke soldaten Don José. Det slutar som det nästan alltid gör med att han dödar henne.

Vill komma bort från den manliga blicken

Regissören Johanna Garpes Carmen får också sätta livet till, men hon är långt ifrån exotifierad som sina föregångare. Istället jobbar Garpes Carmen i en fabrik som tillverkar flamenco-souvenierar och hon driver friskt med mansrollen. Att återigen gestalta Carmen med svängande höfter, flörtande vilt omkring sig var ingenting som intresserade Johanna Garpe. Istället ville hon komma bort från den bild som växt fram ur den manliga blicken, berättar hon.

– Det som skrevs om romsk kultur på 1800-talet, med utsiktsposten som Bizet hade, är ett slags främlingsskapande. Att de är laglösa, dansar och att ingen kan älska som dem, det har vi helt enkelt rensat bort, säger Johanna Garpe.

Titelrollen innehas av mezzosopranen Miriam Treichl som har gjort succé som Njegus i Glada änkan och nu senast uppmärksammats för sin Amneris i Aida. En casting som operakritikern Gunilla Brodrej tycker lovar gott.

– Miriam Treichl är en mycket stark scenpersonlighet som ofta har fått spela lite bitchiga roller, säger Gunilla Brodrej.

Carmen är den tredje operapremiären i rad på Kungliga operan som har regisserats av en kvinna. Tidigare har både den nyskrivna operan Tristessa i regi av Katharina Thoma och Sophia Jupithers uppsättning av Verdis Rigoletto haft premiär.

Satsar på kvinnliga dirigenter

Kungliga operan har under säsongen också satsat på kvinnliga dirigenter. Carmen dirigeras av Juana Carneiro från Brasilien. Tidigare har Julia Jones stått på orkesterpulten i Aida, i vår dirigerar Dalia Stasevska Don Giovanni och Karen Kamensek återkommer i Dracula. 

Det är också första gången som Johanna Garpe jobbar med en kvinnlig dirigent. Det efter 25 år som operaregissör med 40 uppsättningar i bagaget.

– Det är helt koko egentligen. Men det var en bastion som satt hårt, säger hon och fortsätter:

– För mig handlar representation främst om rättvisefrågan. Det här är offentligt finansierade, stora kulturinstitutioner och där bör regissörer av olika kön får plats att göra tolkningar av världen.

Gör det lätt för sig

Vilken tolkning regissörerna sedan gör beror helt på upphovspersonens utgångspunkt. Operakritikern Gunilla Brodrej instämmer, samtidigt är det viktigt att alla ska ges samma villkor. Brodrej välkomnar Kungliga operans satsning, men tycker också att man gör lite väl lätt för sig.

– Det räcker inte att en kvinnlig dirigent och kvinnlig regissör sätter upp Carmen. Och ärligt talat är vi rätt trötta på Carmen, den har vi tröskat. Det som krävs är att en ny repertoar kommer in, säger Gunilla Brodrej.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.