Google stänger av Viagogo som annonsör. Foto: SVT

Google stoppar Viagogo som annonsör

Uppdaterad
Publicerad

Tidigare har den kritiserade biljettsajten hamnat i topp när man sökt efter konserter, men nu stänger Google av Viagogo som annonsör. Det rapporterar BBC.

Viagogo stressar kunderna till dyra köp med falska påståenden om hur många biljetter som finns kvar, och säljer andrahandsbiljetter innan företaget ens köpt biljetter från arrangören. Det visade en granskning SVT Plus gjorde i våras.

Nu har Google gått ut med att man stoppar alla annonser från biljettföretaget.

”Vi vill vi försäkra oss om att folk är trygga när de använder vår plattform för att köpa biljetter. Det är anledningen till att vi har hårda regler och vidtar åtgärder när vi märker att en annonsör bryter mot dem,” skriver företaget i ett uttalande i dag.

Rättsprocesser i Storbritannien och Schweiz

I augusti förra året drog Konkurrens- och marknadsmyndigheten i Storbritannien Viagogo inför rätta. Domstolen krävde då att företaget skulle vidta åtgärder för att förtydliga för kunderna vad det är man faktiskt säljer. Den brittiska myndigheten menar dock att Viagogo har ignorerat domslutet och driver nu en ny process mot dem, denna gång för domstolstrots.

Även i Schweiz pågår en rättsprocess mellan landets konsumentmyndighet och företaget. I Sverige finns en lag mot vilseledande marknadsföring, men hittills har har Konsumentverket bara varnat för biljettsajten.

”Vi blev extremt förvånade över Googles invändningar. Vi är övertygade om att vi inte har brutit mot Googles policy och ser fram emot att arbeta med dem för att lösa detta så fort som möjligt”, säger Viagogos vd Cris Miller i ett skriftligt svar till SVT.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.