Syster Sol och Petter. Foto: Sotarn OTF/Sveriges Radio

Kända artister ska öka ungas läsning

Publicerad

Sveriges Radios kanal Metropol 93,8, som främst riktar sig till unga stockholmare, ger sig in i en het kulturfråga. Läsförståelsen minskar bland Sveriges ungdomar, och det vill Metropol åtgärda med hjälp av den sex veckor långa läskampanjen ”Passa boken”.

Ett av knepen som ska få unga att intressera sig mer för att läsa böcker stavas: kändisar. Metropol samlar in faovorittitlar från ett antal artister och andra kända personer, för att sedan skicka ut böckerna till lyssnare. Under läsveckorna kommer Metropol att följa sina utvalda läsare.

Kampanjens läsambassadörer är artisterna Petter, Timbuktu och Syster Sol, samt mediapersonligheterna Bianca och Tiffany Kronlöf. De ska dela mig sig av sin relation till litteratur. För Petter var läsningen en viktig grund till musikskapandet:

– Mitt standardsvar på hur man blir en bra rappare är: läs böcker! säger Petter i ett uttalande.

Den 6 maj drar Metropols satsning igång.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.