Så styr Melodifestivalen Musiksverige

Publicerad

För tv-publiken ockuperar Melodifestivalen sex vinterveckor.
För skivbolagen äter den upp hela året.
När alla mediala strålkastare riktas åt samma håll gäller det att vara med. Eller försvinna i bruset.

I år tävlar 28 låtar i Melodifestivalen. De allra flesta, runt 80 procent, är knutna till stora, internationella skivbolag. Warner, Universal och Sony är dominerande. Den här festivalomgången står Warner ensamma för halva startfältet.

– Melodifestivalen är jätteviktig för oss. Den tar väldigt stor plats för vi har låtit den göra det, säger Camilla Bjering, som arbetar med festivalen på Warner.

– Musiken från Melodifestivalen är integrerad i den musik vi lyssnar på resten av året. Artisterna dominerar sommaren, gör turnéer och julgalor. Det här ger avtryck på resten av året och den breda underhållningsindustrin helt enkelt.

Släpper innan eller efter festivalen

På Sony arbetar Erik Stenhammar med Melodifestivalen.

– I helgen sågs programmet av 3,3 miljoner och Samir och Viktors låt ligger etta på Spotify. Klart att Melodifestivalen spelar roll för Sony musics släpp. Om vi har en poplåt eller en ballad som skulle kunna konkurrera med Melodifestivalen så ser vi helst att den släpps innan eller efter tävlingen, så att den inte krockar med det stora mediala utrymme som den har, säger han.

Ett medialt utrymme som är totalt:

– Tittar du på hur många journalister som är på plats under veckan och alla de spaltmeter som skrivs om Melodifestivalen... Det finns inget som kan slåss med det. Jag vet inte vad det skulle kunna vara, säger Erik Stenhammar.

”Jättesvårt att få ut någonting”

Pressens festivalfokuserade strålkastare märks kanske mest bland de skivbolag som inte är Warner, Sony eller Universal. Independentbolaget Playground music har en låt i tävlingen. Det är rockgruppen Eclipse, som tävlar om två veckor i Gävle. Det är första gången på sju år som bolaget är med på mellotåget.

– Vi påverkas jättemycket av Melodifestivalen. Den tar upp hela medielandskapet och all uppmärksamhet under veckorna den pågår. Om man inte är med i den cirkusen är det jättesvårt att få ut någonting. Att få någon press för någonting annat, säger Suzan Kverh, som arbertar med rock och hårdrockssläpp på bolaget.

– I år är vi väl lite inkvoterade i rockgenren. Mig veterligen är vi enda rocklåten i tävlingen, säger hon.

När Playground music inte tävlar i Melodifestivalen, måste de ändå förhålla sig till den.

– Om det är någonting viktigt och stort som vi verkligen vill få fram ser vi till att inte släppa det under melloveckorna, säger Suzan Kverh.

Hur påverkar det er som indiebolag att en ganska stor del av året är blockerat?

– Vi får anpassa oss till det. Vi har inget val. Det är bara så medielandskapet ser ut. Jag tycker att det är trist att det enda musikprogrammet som finns kvar på SVT är i tävlingsform.

– I den indievärld som vi befolkar är det inte alltid bra att vara med där. Ibland kan det vara bättre att sitta i ett hörn och hålla på sin moral än att göra stor-tv.

”Blir aldrig offentligt”

Bidragen skickas in till Melodifestivalen i september. Juryn består av två grupper. Christer Björkman med team har halva makten. Andra halvan består av en på olika sätt sammansatt jury. Vilken del som ger grönt ljus in i tävlingen får de aldrig veta.

– Juryn ska inte vara påverkbar, säger Erik Stenhammar på Sony.

Hur mycket skickar ni in?

– Självklart skickar vi in mer än vad som kommer med. Samtidigt har vi en vision om att ha kvalitet före kvantitet.

Melodifestivalskivan, som fram till för bara några år sedan beskrevs som den enda svenska, (ännu) storsäljande skivan, ges ut av skivbolagen Capitol records och Warner.

– Men de har ingen förtur när det kommer till att komma genom Christer Björkman eller juryn, säger Erik Stenhammar.

Så bolagen är anonymiserade i urvalsprocessen?

– Absolut. Men om vi pitchar låtar till Christer Björkman och hans team så ser ju han vilka låtar som ligger på vilket bolag.

Det är transparens till femtio procent?

– Vi säljer ju in låtar till honom (Björkman). Men det blir aldrig offentligt om det är den anonyma jurysidan eller Björkmans teams pott. Vi vet bara att vi får ett positivt svar, att låten är med i tävlingen, säger Erik Stenhammar.

”Vad ska man göra åt det?”

Vid lördagskvällens slut hade Warner ett bidrag i final, ett i andra chansen, ett på en sistaplats och ett diskvalificerat.

I morgon tävlar Sony med Isa Tengblad, lågoddsare och kritikerfavorit.

– Det blir lite rundgång. Den här tävlingen knyter en viss typ av människor till sig. Det är samma låtskrivare som skriver till samma artister som ligger på samma bolag, säger Suzan Kverh på Playground music.

Vad tycker du om att det är så?

– Vad ska man göra åt det? De bolagen har pengar och makt. Unga, aspirerande artister går ju i allmänhet till storbolagen. Det skulle vem som helst göra. Det blir kanske lite odemokratiskt men det är så det fungerar i en kapitalism. Den med mest pengar vinner.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Melodifestivalen 2016

Mer i ämnet