Sofia Jupither regisserar operan Rigoletto Foto: TT

Kungliga Operan satsar mer på kvinnor i höst

Publicerad

En helt nyskriven opera, en dansföreställning av den hajpade koreografen Alexander Ekman – och inte minst – en satsning på fler kvinnliga dirigenter och regissörer. Det är några av nyheterna när Kungliga Operan i Stockholm presenterar den kommande höstsäsongen.

På senare år har den svaga kvinnliga representationen på opera- och konserthus kritiserats i olika forum.

Nu gör Operan i Stockholm en utökad satsning på kvinnliga dirigenter med Julia Jones (”Aida”), Juana Carneiro (”Carmen”), Dalia Stasevska (”Don Giovanni”) och Karen Kamensek (”Dracula”) som frontfigurer säsongen 2018/2019.

Av sex operapremiärer är fem dessutom regisserade av kvinnliga regissörer.

Först ut är den nyskrivna operan ”Tristessa” som regisseras av Katharina Thoma. I operan, som har kommit till i ett samarbete mellan poeten Torbjörn Elensky, konstnären Ann-Sofi Sidén och kompositören Jonas S Bohlin, medverkar bland andra sopranen Kerstin Avemo. Premiären hålls den 6 oktober.

Sofia Jupither bakom Rigoletto

Sofia Jupither regisserar Verdis ”Rigoletto” (24/11) och Johanna Garpe står för regin till Bizets ”Carmen” (19/1). Den 16 mars nästa år blir det premiär för Karol Szymanowskis opera ”Kung Roger”, som den polske filmregissören Mariusz Trelinski regisserar och där Lukasz Golinski och Elin Rombo gör de ledande rollerna. Operan, från 1926, har aldrig tidigare satts upp i Sverige.

På danssidan gör Alexander Ekman en efterlängtad återkomst till Kungliga Operan med dansverket ”En kväll med Ekman”. Urpremiär blir det den 5 april 2019.

Höstens satsning på barn är ”När då då”, där barnboksförfattaren och illustratören Pija Lindenbaum står för text, scenografi, kostym och mask.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer