Foto: Markus Gårder/Kungliga Operan & SVT

Recension: Aida – ”Ett tidlöst statement om krigets brutalisering”

Uppdaterad
Publicerad

På Kungliga Operan i Stockholm sätts nu Verdis episka klassiker Aida upp. Och det är en historia som trots sina över 100 år på nacken om omöjlig kärlek i brinnande krig fortsätter att fängsla publiken. Kulturnyheternas operakritiker Camilla Lundberg positivt besked – men saknar både lite närhet och nerv.

Gamla faraoner – men med nya vapen – syns i den kanadensiske regissören Michael Cavanaghs version av Guiseppe Verdis klassiska krigs- och kärleksepos från 1871.

I rollen som Aida ser vi den unga sopranen Christina Nilsson, och som Radamés debutanten Ivan Defabiani i en opera om vad kriget gör med människan och kärleken.

– Ett tidlöst statement om krigets brutalisering, och det är den stora poängen i den här uppsättningen. De grymma krigsbilderna i Triumfmarschen, och hur det bryter ner den förmente hjälten Radamès, vilket i sin tur gör hans desertering mer trovärdig än brukligt, säger Kulturnyheternas operakritiker Camilla Lundberg:

– Det är snyggt sjunget och spelat överlag. Nästan prydligt!

Se hela recensionen i klippet ovan

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.