Svenskarna är fortsatt väldigt intresserade av att se världsstjärnor live. Konsertintäkterna i Sverige ökade med 14 procent förra året, visar ny statistik. Foto: Marcus Ericsson / TT.

Svensk musikbransch ökade med en miljard förra året

Uppdaterad
Publicerad

Intäkterna för den svenska musikbranschen fortsätter att öka — och allra mest inom musikexporten. Det visar en ny rapport från intresseorganisationen Musiksverige.

Statistiken från Musiksverige visar att de fortsatt ökade intäkterna från den svenska musikbranschen nu når upp i 9 miljarder kronor — en ökning med en miljard. Det innebär att intäkterna i Sverige och från utlandet har stigit med 40 procent på sex år, mellan 2009 och 2015.

Men alla i branschen tar inte del av ökningen. I stället pekar intresseorganisationen på att pengarna ofta landar på ett fåtal aktörer.

Ett fåtal vinnare

— Ur ett ekonomiskt perspektiv finns ett fåtal vinnare och desto fler förlorare i musikbranschens hit-drivna ekonomi. Ur ett mångfaldsperspektiv är det både angeläget och bråttom att finna vägen fram till en hållbar framtid för den svenska musikbranschen, säger Linda Portnoff, vd för Musiksverige, i ett pressmeddelande.

Tre avgörande faktorer

Enligt rapporten är det framför allt tre faktorer som förklarar det senaste årets miljardökning. Ett fortsatt stort intresse för konserter med världsartister, ökad musikexport med 21 procent jämfört med förra året och ökad omsättning för inspelad musik — då framför allt intäkter för strömmad musik. Den fysiska försäljningen ökar också, enligt statistiken ger vinylförsäljningen i dag musikbolagen mer intäkter än de får från Youtube.

När det gäller konsertintäkterna ökade de med 14 procent från år 2014. Det är den största ökningen på området sedan Musiksverige började mäta 2007.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.