Svenska Epidemic Sound bakom Spotifys ”fejkartister”

Uppdaterad
Publicerad

Det började med anklagelsen att musikströmningstjänsten Spotify ska ha använt sig av så kallade ”fejkartister” på sina egna spellistor för att minska licenskostnaderna. Men nu visar det sig att det i själva verket oftast handlat om pseudonymer knutna exempelvis till det svenska musikföretaget Epidemic Sound.

Det hela började med att sajten Music business worldwide upptäckte att de många gånger väldigt populära artisterna inte verkade existera i verkligheten.

Efter att ha pekat ut artisterna som ”fejkartister” har man nu upptäckt att många av dem, som till exempel Greg Barley som spelats över 13 miljoner gånger, är knutna till det svenska musikföretaget Epidemic Sound.

Ett företag som köper musik och upphovsrätt från artister för att sedan sälja musiken vidare till tv-produktioner, reklam och Youtube-klipp.

Missnöje från SKAP

Det här är något som gör att artisterna inte får någon ersättning varje gång deras musik spelas i till exempel tv, och Alfons Karabuda, som är ordförande i Sveriges kompositörer och textförfattare, SKAP, är kritisk.

– Det är egentligen omöjligt att köpa musik genom att försöka förvärva hela upphovsrätten eftersom det finns en del av upphovsrätten som heter ideell rätt där man alltid har rätt att visa sitt namn om man så vill. Men det har bolag som Epidemic missbrukat.

Men det är något som Epidemic Sounds vd Oscar Höglund inte håller med om.

– Folk har ett val om de vill sälja en låt till oss eller inte, vi tvingar inte någon, säger han.

Dessutom menar han att när det gäller just intäkterna från Spotify, så arbetar Epidemic Sound annorlunda jämfört med hur man vanligtvis jobbar, och låter artisterna få hälften av inkomsterna från uppspelningarna.  

– När vi satte vår 50/50 tariff då tittade vi på resten av branschen och ville vara de som var mest generösa. Så jämför det gärna med hur det ser ut i resten av skivbranschen och titta på hur övriga skivbolag delar pengarna så kommer ni se att vi har en extremt generös fördelning, säger han till Kulturnyheterna.

”Upprörd och förödmjukad”

Oscar Höglund förnekar också att Epidemic Sound skulle ha ett specialavtal som gör att deras musik automatiskt hamnar på Spotifys egna spellistor, något som företaget tidigare har anklagats för. Han håller inte heller med om att Epidemic Sounds artister skulle vara fejk. 

– Jag är väldigt upprörd och förödmjukad över att vi och våra musiker har blivit anklagade för att vara fejkartister. Ingenting kunde vara längre från sanningen, säger han. 

Han säger att de av företagets kompositörer som vill skriva under eget namn får göra det och att de som inte vill får hjälp av Epidemic Sound att skapa artister eller namn som de sedan får godkänna själva.  

Men Alfons Karabuda på SKAP tycker ändå att det är ett problem att Epidemic Sound lägger ut musik på Spotify under påhittade namn.

– Att mörka vem som gör musik eller anledningen till det. Det handlar om hemlighetsmakeri och det är sällan något gott som kommer ur det, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.