”Tidlöshet gör Aniara aktuell”

Uppdaterad
Publicerad

I helgen hade rymdeposet Aniara premiär på Malmöoperan. Och Kulturnyheternas operarecensent Ella Petersson blir både lycklig och får ångest av uppsättningen.

För drygt 60 år sedan skrev Harry Martinson dystopin Aniara – som därefter blev den största succén i svensk operahistoria, tonsatt av Karl-Birger Blomdahl och med libretto av Erik Lindegren.

I helgen hade science fiction-operan premiär på Malmöoperan och enligt Kulturnyheternas Ella Petersson är Aniara ett tidlöst verk.

– Alla postapokalyptiska dystopier som vi möter i film och tv-serier kan ju kännas väldigt aktuella eftersom vi alla är rädda för att världen ska gå åt helvete. Men just i Aniaras fall så handlar nog aktualiteten väldigt mycket om tidlöshet. Det hade kunnat funka då som nu som alltid – som en stor berättelse om hela mänskligheten eller en högst personlig inre ångestresa också.

”Produktionen står inte i vägen”

Enligt Ella Petersson är regin bakom Malmöoperans uppsättning både subtil och följsam.

– Jag tror att de har tänkt att produktionen inte ska stå i vägen för det här verket. Det känns som att det har fått vara som det är på något sätt. Finstämt hjälper de oss att se eller med bländande solkatter tvingar oss till reflektion.

Men det är inte bara iscensättningen utan även såväl enskilda sångares som körens insats som hyllas av Ella Petersson.

– Jag blev lycklig – jag fick jättemycket ångest och genom oss alla drog Nirvanas våg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.