I bokens inledande del skriver Veronica Maggio att hon länge trott på ”myten om den lidande konstnären”, något hon med tio års artisteri i ryggen omvärderat.
– Jag älskar hur pretentiöst det låter ”konstnärligt lidande”. Jag har blivit mer och mer övertygad om att man kanske inte måste lida för konsten. Inte så mycket i alla fall, det kan bli bra även om man inte mår dåligt, säger hon till Kulturnyheterna.
Krossat hjärta är inte privat
Boken är sprungen ur en vilja att sätta sina låtar i kontext och berätta personligt om deras tillkomst. Trots att Veronica Maggio delat sina största hjärtesorger i sina låtar säger hon att hon ofta uppfattas som privat och det är så hon vill ha det.
– Uppbrott och krossat hjärta, allt det där är så allmänmänskligt, det känns aldrig privat. Jag berättar sällan specifikt om en person, vem det handlar, om och då känns det inte privat för mig. I boken tar jag avstamp i låtarna och musiken, så jag går inte in på detaljer, det är inte ”här är mitt liv”, säger hon.
Hittade på ett land
En egen låthistoria hon tycker om är när hon och Markus Krunegård fick uppfinna ett land för att få ett rim på plats.
– Vi behövde ett landsnummer för att det skulle rimma i texten och då valde vi +29, men det visade sig att det inte fanns ett land med det numret. Då bestämde vi oss för att behålla det och att det skulle addera mystik. Man får göra såna efterhandskonstruktioner ibland, säger Veronica Maggio.