– Det finns enorma behov, säger musikläraren Anders Huss på Vintrosa skola i Örebro. Nationellt har många skolor obehöriga lärare, om man ens har någon. På vissa håll i de södra länsdelarna i Örebro län finns det inga musiklärare alls. De får de övriga lärarna turas om att ta musiken, berättar han.
Alltför stora grupper, dålig ljudmiljö och brist på lokaler och utrustning är några av problemen som lärarna som Kulturnyheterna pratat med lyfter fram.
Musiklärarnas riksförening bekräftar bilden av ett problemtyngt skrå. Den nya läroplanen innebär högre krav på elevernas prestationer, samtidigt som lärarna upplever att tiden inte räcker till. Dessutom är det svårt att få tag på vikarier som är behöriga i ämnet, enligt Musiklärarnas riksförening.
Fanns lag om halvklass
Tidigare var det lag på att musiken skulle bedrivas i halvklass, men så har det inte varit på över 25 år. I värsta fall kan en musiklärare tvingas lära upp till 30 elever att spela gitarr samtidigt.
– Jag har tidigare haft nästan 500 elever i veckan, berättar Malin Olah, musiklärare på Breviks skola i Tyresö. Det blir väldigt tungt. En av de absolut viktigaste delarna med att vara lärare är att bygga relationer med elverna. Det är svårt att bygga relationer med 500 elever.
Tidigare undersökningar har visat på problem med musikämnet i grundskolan. 2011 kom en rapport från Skolinspektionen, Musik i grundskolan – är du med på noterna, rektorn?, som pekade på ojämlikheter över landet och att många elever inte fick den musikundervisning de har rätt till. 2013 kom en undersökning från Lärarnas Riksförbund, Stäm upp! Om musikämnet i svensk grundskola. Den visade att en tredjedel av lärarna saknade tillräckliga lokaler och utrustning för musikundervisningen.
”Handlar om att se varje elev”
Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas riksförbund, betonar vikten av att få tillbaka halvklasser i musikundervisningen som en viktig del i att förbättra förutsättningarna för landets musiklärare.
– Det handlar om att se varje elev och att ha färre elevmöten. Sen är det också att många musiklärare inte har adekvat musikutrustning att tillgå och om alla elever ska nå upp till målen krävs en utrustad musiksal, säger Åsa Fahlén och fortsätter:
– Att jobba aktivt med arbetsmiljön och erbjuda bra arbetsvillkor är nog det allra viktigaste för att locka till sig lärare – och för att faktiskt kunna behålla dem.
Skolinspektionen håller just nu på med en ny rapport om musikämnet som kommer senare i vår.